Nyheter

Tågföretagen: ”Gemensam politisk linje om järnvägen behövs”

Text: Tågföretagen

Sverige är ett avlångt land i Europas utkant med långa transportavstånd både inom landet och ut till kontinenten. Järnvägen är ryggraden i transportsystemet och är avgörande för pendling och för industrins tunga och långväga transporter.

För många industriföretag finns inga andra alternativ och därutöver befinner vi oss i ett bekymmersamt geopolitiskt läge som kräver en robust järnvägsinfrastruktur. Det är olyckligt att förslaget till nationell plan inte tar dessa faktorer i beaktande, särskilt beträffande underhållsskulden. Regeringen gav Trafikverket i uppdrag att effektivisera underhållet och det är förvånande att det inte återspeglas i förslaget. Underhållsskulden kommer enbart återställas med 10–15 procent på tolv år. Ur näringslivets perspektiv är det svårt att se effekten av det som ska göras.

Den senaste veckan har SocialdemokraternaCenterpartiet och Miljöpartiet presenterat sina respektive budgetmotioner och det kan konstateras att järnvägsfrågan är viktig för samtliga partier med diverse satsningar – vissa mer påtagliga än andra – på ökat och förbättrat underhåll. Trots att mycket skiljer Sveriges samtliga riksdagspartier åt finns ändock en gemensam vision om en stark och robust järnväg. Med andra ord finns det – åtminstone i grunden – en politisk enighet och vilja. Kanske är det dags att våga lägga partipolitiken åt sidan för det gemensamma bästa och säkerställa att Sverige har en fungerande järnvägsinfrastruktur som i slutändan leder till fungerande arbetsmarknad, konkurrenskraftiga företag och en ökad BNP.

Järnvägens vikt för industrin var även ett intressant och viktigt inslag på JNB-dagen, som är Trafikverkets årliga informationsdag om järnvägsnätsbeskrivningen. Bland annat presenterade Skogsindustrierna behovet av järnväg för industrin samt utmaningarna med höjningen av banavgiften. Dagen var också intressant med information om bland annat kapacitetsförordningen, status för införandet av TTR-processen, information om kapacitetsplaner och trångsektorsplaner för T27.

Vi kan också notera att regeringen i veckan gett Trafikverket i uppdrag att utreda det statliga åtagandet för trafik med nattåg, i samband med att SJ slutar köra nattåg till kontinenten med anledning av det statliga stödet inte har förlängts.