Nyheter

Kommentar från Orange Cyberdefense på AWS driftstörning

Under gårdagen drabbades AWS av en omfattande driftstörning, vilket påverkade en lång rad företag globalt. Orange Cyberdefense ser hur driftstörningar likt dessa aktualiserar vikten av att företag har en utarbetad och testad plan för hur de ska hålla verksamheten uppe, samt att kunna återställa den så snabbt som möjligt vid händelse av ett driftstopp.

Leverantörskedjan är många gånger komplex och sårbar, och här behöver fler svenska företag se över kontrollen över sina tredjeparter, samt bygga en plan för resiliens för att mildra konsekvenserna när olyckan är framme. Se nedan citat och kommentar från Mats Lindblad som lyfter frågan.

– Ett driftstopp kan inträffa var som helst i leverantörskedjan och orsaken är en sådan här gång mindre viktig, säger Mats Lindblad, Business Area Manager GRC & Advisory på Orange Cyberdefense. Desto viktigare är konsekvenserna det riskerar att få för din verksamhet, då du som enskild kund kan få svårt att påverka var i leverantörens priolista för återställning du ligger. För att säkra verksamhetens motståndskraft vid störningar mot leveranskedjan behöver arbetet med att minska tredjepartsrisker prioriteras högre. För vid en händelse likt den vi sett nu under måndagen är en utarbetad och testad kontinuitetsplan hela skillnaden för hur företag klarar återställningen – och affären.