En ny rapport från Mälardalsrådet visar att satsningar på Stockholm-Mälarregionens transportinfrastruktur ger nyttor om 222 miljarder kr genom bland annat restidsvinster, klimatnyttor och ökade skatteintäkter.
Regeringen måste hålla fast vid sitt fokus på samhällsekonomisk nytta när den nationella planen för infrastrukturen ska beslutas i vår.
– Det tjänar resenärerna, godstransportörerna och klimatet på, säger Jens Sjöström (S), Kristoffer Tamsons (M) och Monica Johansson (S) från Mälardalsrådet.
– I Stockholm-Mälarregionen bor en stor del av Sveriges befolkning, som tillsammans bidrar till ungefär hälften av Sveriges BNP. Stockholm-Mälarregionens har 850 000 arbetspendlare och 150 miljoner ton gods går till, från eller genom Stockholm-Mälarregionen varje år. Vår rapport visar att satsningar på spår och vägar där många människor bor och jobbar skapar stora vinster för samhället. Totalt 222 miljarder kr. Nu måste regeringen stå upp för pendlarna och öka satsningarna på kollektivtrafiken, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.
Stora nyttor med investeringar i Stockholm-Mälarregionens transportinfrastruktur
I Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete, En Bättre Sits, har sju regioner enats om tydliga och gemensamma prioriteringar för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen, Systemanalysen. Det handlar om bland annat Ostlänken, Fyrspåret Uppsala-Stockholm, Mälarbanan och E4 vid Arlanda. Mälardalsrådets Nyttoanalys utgår från Trafikverkets egna metoder och visar de samhällsekonomiska och regionala nyttoeffekter som skapas om samtliga investeringsbehov före 2035 i Systemanalysen tillgodoses i den nationella planen för transportinfrastrukturen 2026-2037. Planen beslutas av regeringen under våren.
– Regeringen har på ett klokt sätt fokuserat på den samhällsekonomiska nyttan i infrastrukturplaneringen och måste hålla fast vid sin inriktning. Även om ett rekordbelopp på 1171 miljarder kr har avsatts för att förbättra landets transporter är pengarna begränsade och måste riktas till de sträckor som skapar störst nytta. I Stockholm-Mälarregionen är vi sju regioner som är eniga om vilka vägar, spår och farleder som behöver prioriteras, för vi vet vilka nyttor det för med sig för våra invånare och i förlängningen hela Sverige, fortsätter Kristoffer Tamsons (M), ordförande Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd Region Stockholm.
När det blir enklare och snabbare att pendla till jobb och godstransporterna kommer fram i tid skapas stora nyttor för arbetspendlaren, företagaren och samhället i stort. Mälardalsrådets Nyttoanalys visar att de samhällsekonomiska nyttorna av Stockholm-Mälarregionens infrastrukturprioriteringar före 2035 uppgår till 222 miljarder kr. Av dessa utgår 102 miljarder från resor med kollektivtrafik, 109 miljarder från persontrafik och yrkestrafik på väg, samt 12 miljarder från godstransporter. Restidsvinsterna uppgår till tiotals miljarder från exempelvis Ostlänken, E4 Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn.
– Nu har Trafikverket nyligen presenterat förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och vi kan konstatera att Trafikverket delar bilden av att det finns mycket att tjäna på att satsa på vår del av Sverige. 8 av 10 tåg i Sverige startar i Stockholm och Nyttoanalysen visar hur nyttorna sprids runt om i landet när det blir enklare att resa till, från och genom Stockholm-Mälarregionen. Vi har även tittat på hur nyttorna fördelas mellan regionerna. Tillgänglighetsnyttorna i min region, Sörmland, uppgår till över 11 miljarder kr, menar Monica Johansson (S), vice ordförande Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd Region Sörmland.
Nyttoanalysen kan läsas på Mälardalsrådets hemsida.
En Bättre Sits
Genom Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits har de sju regionerna – Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland – enats om en tydlig plan för vilka infrastrukturinvesteringar som behöver prioriteras. Läs mer på www.enbattresits.se
Mälardalsrådet
Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen. Mälardalsrådet driver medlemmarnas frågor för konkreta resultat inom infrastruktur, kompetensförsörjning och internationella jämförelser. Läs mer på www.malardalsradet.se