Nyheter

Debatt: ”Vi är på god väg – men vägarna behöver förstärkning”

Text: Morten Frost Kamphøvener, Nordic Business Manager på S&P Reinforcement

Utvecklingen av det svenska vägnätet går åt rätt håll – så nu gäller det att inte slå av på takten. Regeringens höjda investeringar i vägunderhåll är ett välkommet steg, men för att våra vägar verkligen ska hålla för framtidens behov krävs mer än bara pengar: det krävs smarta lösningar. En av dessa är asfaltsförstärkning – en beprövad teknik som stärker vägens livslängd och hållbarhet, särskilt viktigt i en tid då lastbilar på upp till 74 ton nu tillåts på delar av vägnätet.

En ny verklighet med BK4

Med implementeringen av bärighetsklass BK4 ställs nya, hårdare krav på våra vägar. BK4 tillåter transporter på upp till 74 ton – något som gynnar effektivitet och klimatet genom färre transporter. Men det innebär också en påfrestning på vägar som redan är slitna efter årtionden av eftersatt underhåll. Att bara ”lapptäcka” med ny asfalt är inte tillräckligt – vi måste bygga hållbart från grunden.

Användandet av asfaltsförstärkning har därför blivit allt vanligare vid renovering av asfaltsbeläggningar i många länder – Danmark till exempel – främst för att det på ett kostnadseffektivt sätt kan öka motståndskraften mot sprickbildning, deformation och tunga laster – alltså precis det våra vägar behöver för att klara BK4-transporter och ett ökat tryck från industrin och logistiksektorn.

Tekniken är redan etablerad i många europeiska länder – och även i Sverige ser vi nu en tydlig ökning i användningen, särskilt under det senaste året. Södra Sverige, som tidigare varit mer återhållsamt, har börjat ta till sig tekniken i allt större utsträckning, medan nätlösningar som glas- och kolfibernät redan länge använts i norr. Det är därför inte längre en fråga om att börja använda tekniken, utan om att öka användningen strategiskt. När Trafikverket fullt ut ser potentialen i asfaltsförstärkning ur ett livscykel- och miljöperspektiv, kan vi få ut ännu större värde av de investeringar som görs.

Att förstärka vägar med armering är således inte bara en fråga om hållbarhet, utan om ekonomisk effektivitet: färre behov av reparationer, minskade störningar i trafiken, och längre livslängd på våra investeringar.

Regional ojämlikhet kräver teknisk verktygslåda

Som Transportföretagen påpekar i sin senaste analys finns det stora regionala skillnader i vägnätets skick – i Jämtland och Dalarna är upp emot 20 procent av vägarna fortfarande i mycket dåligt skick. Här behövs inte bara mer resurser, utan också bättre lösningar. Asfaltsförstärkning kan vara särskilt avgörande i områden med hårt klimat och hög andel tunga transporter, där konventionella metoder snabbt blir otillräckliga.

Att regeringen satsar stort är positivt. Men vi får inte riskera att viktiga miljarder används ineffektivt. Genom att tänka långsiktigt och välja förstärkta lösningar – som asfaltsförstärkning – i betydligt större omfattning, får vi vägar som håller längre och bättre. Vägar som klarar BK4. Vägar som är värda investeringarna.

Vi är på god väg – men än är vi inte framme.