Europa fortsätter att göra framsteg när det gäller att minska antalet trafikolyckor, men medvetenheten om de unika risker som lastbilars döda vinklar utgör är fortfarande oroväckande låg. På Europeiska trafiksäkerhetsdagen betonar experter över hela kontinenten att det är viktigt att förstå hur lastbilar och andra stora fordon fungerar för att hålla alla säkra på vägen.
– Det största misstaget folk gör är att anta att om de kan se en lastbil, kan föraren också se dem. Verkligheten är ofta väldigt annorlunda, säger Singaras Čepaitis, ledare för förarutbildningsteamet på Girteka, ett av Europas största logistikföretag.
Döda vinklar gör dig osynlig: ett experiment för att bevisa skillnaden
Varje år involverar hundratals olyckor över hela Europa lastbilar och oskyddade trafikanter som fotgängare, cyklister och skoterförare. Trots avancerade säkerhetssystem och speglar har stora lastbilar fyra huvudsakliga döda vinklar – framför hytten, bakom släpvagnen och på båda sidor – där sikten sjunker till nästan noll.
Även om moderna lastbilar är utrustade med upp till sex speglar ger de fortfarande inte en fullständig vy över vägen. En tung lastbil kan väga upp till 40 ton och har en bromssträcka på över 100 meter, vilket gör det viktigt för alla på vägen att förstå dessa begränsningar.
För att demonstrera detta organiserade Girteka ett socialt experiment. En grupp deltagare satt bakom ratten på en parkerad lastbil, medan en annan stod i lastbilens döda vinklar. Resultatet? De flesta ”förare” sa med säkerhet att vägen såg fri ut – trots att folk stod bara några meter bort, helt osynliga från hytten.
– När folk tar förarsätet för första gången blir de chockade, förklarar Čepaitis. Trots höjden och de stora speglarna kan de inte se fotgängare, cyklister, motorcyklar eller ens bilar precis framför eller bredvid lastbilen. När fordonet börjar röra sig, med ständigt föränderliga omgivningar, blir sikten ännu mer begränsad.
Enligt Čepaitis uppstår den största faran när en lastbil svänger höger:
– Föraren kanske inte har någon sikt på en cyklist eller fotgängare nära hytten, och även ett kort ögonblick av ouppmärksamhet kan leda till tragedi.
Experimentet med döda vinklar är en del av Girtekas långsiktiga kampanj ”Var säker på vägen” – en pågående insats för att utbilda människor om hur man förflyttar sig säkert och ansvarsfullt tillsammans med tunga fordon.