Igår söndag anlöpte det första fartyget i det franska rederiet CMA CGM:s nya direkttrafik mellan Göteborgs Hamn och Asien. Tillsammans med Maersk/Hapag-Loyds och MSC:s trafik innebär det att hamnen nu har tre direktlinjer med stora containerfartyg till och från Asien varje vecka.
– Det är första gången i hamnens 400-åriga historia som vi har tre containerlinjer med direkttrafik till och från Asien varje vecka, så det är klart att detta är speciellt och väldigt roligt – men också logiskt. Handeln mellan Sverige och Asien är växande sedan länge och med tre anlöp i veckan av tre olika rederikonstellationer har förutsättningarna aldrig varit bättre för fortsatt tillväxt, säger Claes Sundmark försäljningschef på Göteborgs Hamn.
Under 2024 skeppades cirka 700 000 containrar mellan Sverige och Asien – den absoluta majoriteten via Göteborgs Hamn. Exporten består till övervägande del skogsprodukter som papper, kartong, massa och sågade trävaror såväl som maskiner och insatsvaror till verkstadsindustrin. Importen från Asien består till stor del av konsumtions- och konfektionsvaror, hemelektronik och livsmedel.
Den växande handeln med Asien är också en viktig faktor i att Göteborgs Hamn taktar mot ett nytt rekordår när det gäller antal hanterade containrar.
Det var i våras som MSC startade en ny direktlinje till Asien, kort därefter valde Maersk och Hapag-Lloyd att justera sitt Gemini-samarbete och gå från att använda mindre skyttelfartyg från Göteborg till Bremerhaven till att istället ha Göteborg som ny start- och slutdestination i Europa. Nu är alltså CMA CGM den tredje aktören på relativt kort tid som väljer Göteborgs Hamn som nordisk hubb för sin direkttrafik till Asien. Samtliga anlöper Skandiahamnen, som driftas av APM Terminals.
Den nya trafiken kommer att trafikera hamnar enligt följande slinga: Ningbo – Shanghai – Yantian – Singapore – Tanger – Dunkerque – Southampton – Göteborg – Gdansk – Le Havre – Southampton – Port Klang – Ningbo.