Eldrivna fordon fortsätter att utvecklas. På bara några år har de gått från att vara vilda fantasier i ingenjörernas drömvärld till att bli en konkret verklighet för konsumenten. Miljontals människor använder nu elbilar dagligen.
Visst har teknologin redan kommit långt, men som alltid inom teknik finns det många nya potentiella utvecklingar kvar att hitta och implementera. För elbilar är frågan om laddning fortfarande het. Brist på relevant laddningsinfrastruktur har historiskt sett varit en av de största nackdelarna med elbilar, men hur ser situationen ut i dagsläget?
Flera standarder, samma teknologi
Att ladda ett batteri snabbt är inte speciellt svårt. Att däremot göra det på ett hållbart och säkert sätt utgör en betydande utmaning. Kontakter och typer av laddare är en avgörande del av ekvationen. I Sverige och övriga Europa är det huvudsakligen laddkabel typ 2 som används på offentliga laddningsplatser. Asien och framförallt Japan har sina egna metoder, men det finns ingen klar vinnare bland dessa standarder. En laddkabel är mer eller mindre den andra lik oavsett standard. Förbättrade kablar är någonting som alla standarder kan dra nytta av.
Högspänning
Övergången till högre spänningar har bidragit till en effektivare laddning av elfordon. I dagsläget har vi högspänningsarkitekturer på 800-1000 V. Detta innebär lägre ström för samma effekt, vilket bland annat resulterar i en mer effektiv laddning där en mindre andel ström förloras till uppvärmning av batteriet, involverade kontakter och laddkabel. Systemet genomgår dessutom mindre stress och håller längre.
Vidare använder flera nya elbilar avancerade kylningssystem för att hantera värme vid höga spänningar (och därmed förbättra laddningseffektiviteten). Vätskekylning och användande av kiselkarbid har möjliggjort någonting som kallas för blixtladdning, vilket kan ge en “full tank” på bara några minuter. Det pågår i dagsläget stora investeringar för att säkerställa att modern laddningsinfrastruktur kan implementeras längs huvudleder och motorvägar och ge ägare av elfordon pålitliga laddningsmetoder.
Förbättrad laddkabel
Starkare isolering och bättre kylning förbättrar laddningsförmågan, men det finns ytterligare aspekter av en laddkabel som kan förbättras: säkerhet och användarvänlighet.
Stöld har blivit en allt vanligare företeelse när det kommer till elbilar och på många platser finns det numera lagkrav på tillverkare att implementera säkerhetslösningar i sina laddare. Vissa tillverkare har till exempel börjat tillverka stålkablar eller infört andra tåliga material i kabelns yttre skikt för att förhindra stöld.
En annan intressant trend är inkludering av avancerade sensorer direkt i kabeln som bland annat mäter temperatur, strömtillförsel och kontaktens status. Mer avancerad digital teknologi som övervakar kabelns hälsa har också börjat dyka upp.
Hitta en laddkabel som passar dig genom att följa länken: Voldt® Recharge your way.
Infrastruktur
Europa har ett ambitiöst mål att uppnå miljontals laddningsstationer innan år 2030 och öka antalet snabba laddare markant. Landsbygden och längre vägar utanför städerna har fortfarande förhållandevis dålig täckning, vilket har börjat åtgärdas. Fokus läggs dock inte enbart på att bygga ut befintlig teknologi, utan nya tekniker som vehicle-to-grid och smartare lastbalansering har öppnat upp nya möjligheter.
Infrastrukturen halkar som alltid efter, men i elbilarnas fall är inte detta nödvändigtvis negativt. Eftersom branschen genomgår stora förändringar kan byggande av infrastruktur i ett för tidigt skede leda till att allmänheten är fast med gammalmodig teknik.
 
												 
														 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			