Nyheter

Att låta passagerarna betala i sin önskade valuta fördubblar vanligtvis lönsamheten för en flygbiljett

Enligt den nya analysen är ungefär fyra av tio biljetter som köps via flygbolagens webbplatser idag valutaomräknade, där den nödvändiga valutakonverteringen vanligtvis utförs av passagerarens bank i bakgrunden, vilket innebär att en outnyttjad källa till direkta intäkter går förlorad. En handfull banbrytande flygbolag har redan tagit kontroll över valutakonverteringen på sina webbplatser, vilket förbättrar bokningsupplevelsen genom att passagerarna kan välja att betala i sin önskade valuta och genererar en ny inkomstkälla från valutakonverteringen.

En ny analys beställd av Outpayce från Amadeus och genomförd av Centre for Economics and Business Research belyser omfattningen av valutamöjligheterna för flygbolagen. Enligt studien skulle branschen kunna generera 1,74 miljarder dollar i nya inkomster varje år om alla flygbolag införde multivalutapriser på sina webbplatser, baserat på dagens faktiska opt-in-nivåer bland resenärer.

Om alla passagerare som köper en biljett i en annan valuta väljer att betala i sin önskade valuta (vilket innebär att valutaväxlingstjänsterna tillhandahålls av flygbolaget istället för av deras bank), ökar flygbolagens totala intäktsmöjligheter från valutaväxling till 9,6 miljarder dollar per år. Att uppmuntra prissättning i flera valutor med fördelar för resenärerna, såsom lojalitetspoäng, kan hjälpa flygbolagen att få tillgång till denna större vinst.

De största valutamöjligheterna finns i regionerna Asien-Stillahavsområdet (APAC) och Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA), där ett brett spektrum av olika valutor används, vilket leder till fler biljetter i flera valutor och därmed högre efterfrågan på valutatjänster.

Johan Nordqvist, vice vd för Airlines Nordics och vd för Amadeus i Skandinavien:

– Flygbolagen går för närvarande miste om större delen av intäkterna från valutatjänster, eftersom finansiella mellanhänder hanterar de flesta konverteringarna. Tydlig prissättning är avgörande för en positiv digital upplevelse, eftersom otydliga valutor eller priser kan få resenärer att lämna en webbplats. Med vår MCP-lösning från Outpayce kan flygbolagen ta kontrollen, vilket bidrar till att öka kundnöjdheten och konverteringen samtidigt som det skapar en ny intäktskälla.

För SriLankan Airlines, som var tidigt ute med att införa lösningen, har passagerarnas användning av FX Box Multi Currency Pricing varit så betydande att tjänsten har blivit en av de fem mest populära tilläggstjänsterna – strax efter uppgraderingar till business class, bagage och platsrelaterade tilläggstjänster.

Bimali Malalasekara, Digital Commerce Manager, SriLankan Airlines:

– På SriLankan har vi prissatt våra biljetter i flera valutor sedan 2021, och vi har gjort tjänsten tillgänglig på våra viktigaste marknader. FX är en ”win-win”-tjänst eftersom den förbättrar bokningsupplevelsen för passagerarna och genererar helt nya intäkter. Mitt råd till flygbolag som börjar med FX är att se till att den marginal ni tar ut är helt transparent för passagerarna från dag ett.

Owen Good, chef för ekonomisk rådgivning, Centre for Economics and Business Research:

– Det har varit överraskande att se hur betydande FX-marginalen kan vara för flygbolagen. IATA uppskattar att den genomsnittliga lönsamheten per passagerare kommer att vara cirka 7 dollar (3,6 %) i år, medan vår analys utgår från en konservativ marginal på mellan 2,75 och 3,63 %. Det är därför tydligt att när passagerarna väljer att använda tjänsten kan FX fördubbla lönsamheten för många biljetter.