Nyheter

Februari rekordmånad för Volvo Car Sverige

Volvo Car Sverige gör en rekordfebruari. Volvo S90 och V90 är månadens absoluta toppsäljare. Volvo S60 och V60 Classic tar hem andraplatsen. Totalt ökar Volvo Car Sverige med 12,7 procent jämfört med förra året. Och landar på en marknadsandel på 24,6 procent med 6700 registrerade Volvobilar. Marknaden i stort minskar 1,9 procent.

– Som marknadsledare kan vi konstatera att svenskarna verkligen vill köra Volvo, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

– Försäljningen hittills i år har också gått vår väg. Nykomlingen XC40 har onekligen charmat svenskarna, fortsätter hon.

I dag presenterade branschorganisationen Bil Sweden registreringssiffrorna för februari. Och marknadsledaren Volvo Car Sverige gör ett mycket starkt resultat. Förstaplatsen har Volvo S90 och V90 med 2940 registreringar. På andraplatsen ligger Volvo S60 och V60 Classic med 1545 registreringar. Femma är Volvo XC60, där de 1172 registreringarna består till huvuddelen av nya Volvo XC60. Åtta är Volvo V40 med 521 registreringar. Under månaden registrerades också 280 Volvo XC40 och 241 Volvo XC90.

– När det gäller Volvo XC40 så är det de bilar vi sålde under slutet av förra året som nu börjar synas i statistiken. För några veckor sedan hade vi premiärhelg för bilen och våra kunder kunde provköra den för första gången. Det har resulterat i ett glädjande stort intresse och våra orderböcker för bilen börjar fyllas på, säger Jessica Span.

Förra veckan premiärvisades också nya Volvo V60. En bil som många svenskar längtat efter, att döma av de positiva reaktioner som kommit från omvärlden. Rekordmånga har också använt applikationen Bygg din Volvo på volvocars.se för att skapa sin egen nya Volvo V60.

– Vi öppnade orderböckerna samma dag som bilen visades för media men det är lite för tidigt att dra några slutsatser. Men det känns verkligen att vi har medvind just nu, säger Jessica Span.