Nyheter

Vasaloppet 2018 flyttar in i tunnelbanan

Det är inte på grund av den senaste veckans kyla i Dalarna som Vasaloppet nu flyttar in i kollektivtrafiken i Stockholm, utan tack vare Vasaloppets samarbete med Clear Channel som jobbar med utomhusreklam i stadsmiljö.

På söndag förmiddag den 4 mars, från cirka klockan 11.30 och en timme framåt, kommer ett tiotal digitala stortavlor runt om i tunnelbanan i Stockholm att visa dramatiken och upplösningen av det 94:e Vasaloppet. Via direktlänk från Mora kan resenärerna i tunnelbanan följa elitåkarnas målgång under den klassiska målportalen.

– Miljoner har följt loppets upplösning hemma i TV-sofforna genom åren. Nu kan de göra det på plats rakt in i kollektivtrafiken i huvudstaden. Det känns jättekul att vi kan bjuda tusentals resenärer i tunnelbanan på den här upplevelsen så de kan dela den med oss, säger Jon Svensson, Vasaloppets marknadschef.

Vasaloppet har under de senaste åren satsat på en digital utveckling av sina informationstjänster och har inför årets vintervecka lanserat en egen hemsida, vasaloppet.tv, där loppen sänds live via kameror längs med spåret. Detta i kombination med egna satsningen på en studio och reportage längs med skidspåret i Hökberg har varit ett mycket lyckat och uppskattat inslag av de som följer Vasaloppets skidlopp via sina smartphones och datorer.

Planeringen för den här sändningen har gått fort. Det var i december som Vasaloppet och Clear Channel inledde diskussionerna och sedan dess har det gått fort till en konkret lösning.

– Vi skickar ner en livefeed från vår egen sändning från vår fasta målgångskamera i målområdet och Clear Channel löser resten, säger Jon Svensson.

Clear Channel har gjort motsvarande sändning av livevent tidigare och är vana att hitta lösningar för sina partners. Bland annat har resenärerna i tunnelbanan kunnat följa löptävlingen Tunnel Race live på digitala stortavlor.

– Vi är glada att kunna göra den här insatsen tillsammans med Vasaloppet och att vi återigen kan visa att vi kan använda våra skärmar på ett flexibelt och dynamiskt sätt. Vasaloppet är ett av landets mest kända idrottsevenemang och förhoppningsvis kommer stockholmarna uppskatta den här överraskningen och stanna till och följa sändningen på plats, säger Fredrik Lamotte som är Skandinavisk sälj- och marknadsdirektör hos Clear Channel.