Nyheter

Ett flertal byggen av infrastruktur påverkar centrala delar av Göteborg

2018 är ett intensivt år när det gäller infrastruktursatsningar i de allra centralaste delarna av Göteborg. Och trafikstörningarna varar i flera år framöver. Utöver bygget av Marieholmstunneln under Göta älv pågår sänkning av E45 mellan Marieholm och Lilla Bommen, bygget av nya Hisingsbron och under året startar därtill bygget av Västlänken, järnvägstunneln under staden, på allvar. Och inför det projektet ska också Götatunneln förstärkas.

Projektet Götaleden E45 genom bland annat Gullbergsvass utefter Göta älv mellan Lilla Bommen och Marieholm syftar till att anpassa Europavägen till de planer som finns för ny älv- och bangårdsförbindelse, exploateringen av stadsdelen Gullbergsvass mellan nuvarande Centralstationen och älven och den framtida utformningen av Marieholmsmotet, där Marieholmstunneln ska få sin fastlandsnerfart.

Vägen sänks för att kunna överdäckas

Ombyggnaden av E45 innebär en sänkning av vägen inne i centrala Göteborg på en sträcka av 800 meter. Vägen sänks sex meter och halva sträckan kommer sedan att överdäckas, vilket ska skapa förutsättningar för bebyggelse ovanpå tunneltaket när stadsbebyggelsen växer ut mot älven. Överdäckningen ska göras i den västra delen på sträckan Stadstjänaregatan till Torsgatan och en ny Gullbergstunnel skapas därmed för att vara klar 2020. Den återstående delen förbereds för framtida överdäckning. Bland annat blir det två nya mot, vid Kämpegatan och vid Falutorget.

Prognosen är att vägprojektet ska vara klart till 2021. Totalt har nästan 17 mil pålar slagits ner i marken för att skapa stadga i den berömda Göteborgsleran. Det är i det här området cirka 100 meter ner till fast berg. Pålningen för den nya stadsdelen och tunneln är klar i januari 2018. Under våren påbörjas gjutning av valv för ett tunnelrör. Tunneln byggs så att det ska bli möjligt att bygga bostäder och kontor ovanpå. Det norra tunnelröret ska vara klart 2019 och hela tunneln 2020. Det är Trafikverket som är byggherre för Götaleden E45.

Intensivt år för Hisingsbron

Bygget av Hisingsbron, som ska ersätta den gamla och uttjänta Götaälvbron från 1939, pågår för fullt. 2020 ska den vara klar för bil- och busstrafik och året därpå även för spårvagnstrafik. Därefter kommer den gamla bron att rivas, ett arbete som ska vara helt slutfört försommaren 2022. Uppfarten till Hisingsbron kommer på fastlandssidan att läggas på en ny viadukt över bangården vid Centralstationen.

Byggherre är Trafikkontoret Göteborgs stad och totalentreprenör är Skanska i ett joint venture med MT Højgaard. Hisingsbron blir en lyftbro i stål och betong med fyra höga pyloner. Den blir 13 meter hög och den segelfria höjden blir därför sex meter lägre än för befintliga Götaälvbron. Segelfri höjd vid öppning blir 31 meter.

Under 2017 gjordes grundläggning vid landfästena på Ringön och vid Lilla Bommen och dessutom ute i Göta älv, där de fyra stöden ska stå. Den mest intensiva byggtiden börjar nu i vår och pågår från 2018 till 2020.

– Det är ett mycket komplext projekt som sker mitt i Göteborgs city. Det handlar om att ställa en rörlig konstruktion som är känslig för markrörelser i ett område som präglas av lera och det intill den gamla bron som också är oerhört känslig för markrörelser, säger Thomas Darholm, som är konstruktionsansvarig för Hisingsbron vid konsultföretaget COWI och därtill rådgivare till beställaren, Trafikkontoret Göteborgs stad.

– Vi har stor respekt inför de problem vi kan komma att stöta på under byggets gång.

Byggstart för järnvägstunneln

Västlänken blir en dubbelspårig järnvägsförbindelse för lokal- och regionaltåg och går i en båge under centrala Göteborg, från Centralstationen via Hagakyrkan och till Korsvägen vid Svenska Mässan och Liseberg för att vid Gårda ansluta till Västkustbanan. Den åtta kilometer långa slingan går i tunnel i sex kilometer och får tre underjordiska stationer, Centralen, Haga och Korsvägen.

Förberedelser för Västlänken har pågått en tid, bland annat omdragningar av alla möjliga typer av ledningar och markinfrastruktur i Göteborgs centrala delar. Byggstarten daterar sig till 2016, men den verkliga starten för tunnelbygget sker i år i riktning från Centralstationen och hösten 2026 ska mångmiljardsatsningen vara klar.