Nyheter

Så ska trafiken bli säkrare även för motorcyklister

En viktig grund i trafiksäkerhetsarbetet är att i byggandet och underhållet av trafikmiljön alltid utgå från det som är bra för alla trafikanter. Det anser organisationen Sveriges MotorCyklister SMC som gett ut en handbok för bland annat väghållare, entreprenörer och utbildare.

– Det som är bra för motorcyklister är bra också för andra trafikanter. Men det som är bra för bilister är inte alltid bra för motorcyklister. Det säger Maria Nordqvist, politisk sekreterare i MC-organisationen.

För ett knappt år sedan gav SMC ut skriften ”Säkrare vägar och gator för motorcyklister – en självklar del av Nollvisionen”. Den har tryckts i 70 000 exemplar och distribuerats till bland annat SMC:s 60 000 medlemmar, till alla kommuner, 100-tals adresser på Trafikverket med flera.

– Att motorcyklister dödas och skadas allvarligt beror bland annat på en vägmiljö som inte anpassats för alla trafikantslag och därför bidrar till ökad skaderisk, säger Maria Nordqvist.

SMC:s skrift ger exempel på farlig vägmiljö:

*Räcken med oskyddade stolpar och utstickande krokar

*Lösgrus på belagd väg efter vägarbeten

*Lösgrus på belagd väg efter överfyllda stödremsor

*Dieselspill i kurvor och cirkulationsplatser

*Blödande asfaltbeläggning och hala beläggningsskarvar

*Sprickor, potthål och andra skador i beläggningen

*Stolpar och andra fasta föremål nära vägbanan

Naturlig det av transportsystemet

I takt med ökad trängsel används motorcyklar i ökande utsträckning för pendling till arbete och skola. Motorcyklar är liksom mopeder en naturlig del av transportsystemet och ska därmed alltid ingå i all slags trafikplanering, trafikreglering och trafiksäkerhetsarbete på väg.

I omkring hälften av alla dödsolyckor har motorcyklisten först krockat med annat fordon, men skriften fokuserar på åtgärder för att komma till rätta med singelolyckorna där vägfaktorer bidrar till att olyckor sker och vägmiljön har en avgörande betydelse för olycksutgången.

–Drift och underhåll av våra vägar är viktigt för alla som färdas på två hjul; trampcyklar, mopeder och motorcyklar. En bil har fyra hjul som kontakt med vägbanan medan en motorcykel endast har två små beröringspunkter mot vägytan, säger Maria Nordqvist.

–Motorcyklisten förlitar sig på en förutsägbar friktion och däcksgrepp över hela vägens bredd, medan bilen huvudsakligen följer givna hjulspår. En hal fläck på en väg kan tyvärr få förödande konsekvenser för en MC-förare.

Skriften redogör för motorcyklistens särskilda behov och det speciella i att köra MC och ger en hel katalog av möjliga åtgärder för att olycks- och skaderisker ska kunna minskas.

Alla måste inkluderas i tänkandet

Det finns i Sverige 320 000 motorcyklar i trafik. 2016 dödades 36 motorcyklister i trafikolyckor, 240 blev svårt skadade och 614 blev lindrigt skadade. Av dessa dödades nio, skadades 18 svårt och 22 lindrigt i krock med räcke. Statistik från försäkringsbolag visar att inte mindre än 600 MC-olyckor var kopplade till grus på belagd väg.

– Mycket skulle vara vunnet om man i all trafikplanering utgick från de som har de största behoven och inte byggde in onödiga hinder och problem. Exempelvis står svenska vägräcken närmare vägbanan än de gör i flera andra länder och nästan alla räcken har oskyddade stolpar där varje enskild stolpe ökar skaderisken markant.

– Ska vi uppnå ökad trafiksäkerhet och förverkliga Nollvisionen gäller det att alla som vistas på vägarna inkluderas i planeringen, säger Maria Nordqvist.