Nyheter

Trafikverket: Satsning på höghastighetståg olönsam

En ny utredning från Trafikverket visar att det blir oerhört dyrt att bygga höghastighetsbanor för snabbtåg, skriver SvD Näringsliv. I vår ska infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) presentera den nationella transportplanen som bland annat tar upp vilka investeringar som ska göras i statilga vägar och järnvägen de närmaste tolv åren.

Trafikverket konstaterar i sin rapport att investeringarna i höghastighetsbanor ”kan bedömas som mycket olönsam”.

– Fast det kan vara väl använda pengar även om det inte är samhällsekonomiskt lönsamt, säger Lennart Kalander, chef för nationell planering på Trafikverket till SvD Näringsliv.

De stambanor Sverige har idag är hårt belastade och det uppstår ofta störningar. Ska det fungera behövs det fler spår.

– Vi har stort behov av att få ökad kapacitet. Det krävs också för att klara underhållet på de nuvarande stambanorna och för att få större arbetsmarknadsregioner, konstaterar Lennart Kalander vidare för SvD Näringsliv.

Problemet är bara kostnaderna. Den statliga utredningen Sverigeförhandlingen kom fram till en kostnad på 230 miljarder för att bygga nya höghastighetsbanor. Kostnaderna kan i verkligheten bli högre än så eftersom kostnaderna för nya stationer ej är medräknat.

Moderaterna och Liberalerna har nu backat och är nu mot projektet. Samma sak med Sverigedemokraterna.

Hur snabbt går det då att bygga? Byggs allt i ett svept är den beräknade produktionstiden 20 år. Men:

Vi ska bygga nya stambanor för höghastighetståg och vi ska göra det i den takt ekonomin tillåter. Vill man bygga snabbare måste man hitta andra finansieringsupplägg, Säger Tomas Eneroth,  till DSvD Näringsliv.