I vinter har det varit ovanligt tyst på Mercedes-Benz testanläggning i Arjeplog. Inte för att det varit mindre aktivitet än vanligt, utan för att mycket av testerna handlat om företagets första hel-elektriska modell – Mercedes-Benz EQC – som nu genomgår slutliga vintertester inför lanseringen nästa år.
– Å ena sidan är EQC en dynamisk och kraftfull bil, men å andra sidan är den en tyst glidare. Det är en ny och till en början ovanlig kombination till och med för oss utvecklare. Förseriexemplaren av EQC ger en mycket säker körupplevelse, samtidigt som dem är så rolig att köra att den ger testförarna ett ständig leende på läpparna. – EQC är i topp när det gäller sportighet, kraft och användbarhet. Dessutom har den en körkänsla som jag är säker på att våra kunder kommer att gilla. Inte minst tack vare fyrhjulsdriften som vi verkligen kunnat finjustera här på de frysta sjöarna i Sverige. Det är också en bil med många nya lösningar inte minst när det gäller telematik, uppkoppling och laddning.
– Förutom att vi fick känna hur bilen uppför sig på snö och is, så handlar vintertestar av en elbil också om hur batteri och drivlina presterar i kyla. För att inte tala om komfortegenskaper som till exempel värmesystemet som ju påverkar en elbils räckvidd väldigt mycket. Men det viktigaste vi lärt oss i Sverige är att de kunskaper vi får när vi hamnar i situationer som vi inte hade kunnat förutse. Det är sådant som inte går att uppnå med dagens simulatorteknik. Vad är nästa steg i utvecklingen av EQC
– Vi har redan kommit långt på vägen, och mekaniskt är bilen redan väldigt färdig. Just nu fokuserar vi oss på finjusteringar inför lanseringen.