Nyheter

Självkörande fartyg kan ge nya arbetsuppgifter för sjöbefäl

Vad innebär självkörande fartyg för dem som arbetar med sjöfart? Vad händer med yrkesstoltheten och identiteten om sjömännen kan sköta jobbet från land? Det ska ett nytt forskningsprojekt vid Sjöfartshögskolan svara på.

Vill sjömännen gå i land och övervaka fartyg från kontrollstationer i land? Det är en av flera frågor som professor Carl Hult och en forskargrupp från Sjöfartshögskolan i Kalmar ska ta sig an. Bakgrunden är den tekniska forskning som sker mot autonoma tekniksystem, som ska avlasta människan och förhoppningsvis göra sjöfarten säkrare. Andra projekt riktar sig mot en framtid med i princip helt autonoma fartyg, som endast kontrolleras från land.

– Den tekniska utvecklingen och forskningen har gått långt, men vi har inte pratat så mycket om människan i systemet, säger Carl Hult.

Carl Hult är sociolog i grunden, och hans forskargrupp fokuserar på den mänskliga komponenten i tekniska system . Forskargruppen tyckte att det var dags att göra en insats och studera vilken organisering sjöfarten behöver i framtiden. De kommer att ta fram ett antal scenarion, för att undersöka vilka kompetensbehov som framträder. Det handlar också om hur utbildningen för sjöbefäl ska se ut i ett längre perspektiv.

– Sjömansyrket har en stark identitet, och man uttrycker ofta stolthet över att var sjöman. Förr var det ett sätt att se världen och bli berest. Idag går man inte så mycket i hamn, utan lossar och lastar snabbt, och nu står yrket inför ännu fler förändringar, säger Carl Hult.

För att studera sjömännens identitet och motivation kommer enkäter att skickas till både sjöbefälsstudenter och aktiva sjömän.

Yrkesstoltheten och identiteten handlar mycket om att bemästra utsattheten till sjöss, att känna fartygets rörelser, vinden som blåser och doften av hav, menar Carl Hult.

Forskargruppen ska också titta på säkerheten i transportsystemet i skärningen mellan autonoma och icke autonoma system. Till sin hjälp har de en referensgrupp med deltagare från myndigheter, rederier och branschorganisationer. Arbetet som påbörjades vid årsskiftet ska rapporteras i slutet av 2019. Trafikverket är med och finansierar projektet.