Nyheter

Runway Safe skriver 100-miljonersavtal

En moské på ena sidan av landningsbanan. Och ett stup ned mot Indiska oceanen på den andra. På Dzaoudzi Pamandzi International Airport är landningsbanan den enda tillgängliga ytan piloterna har att sätta ner sina plan på. Det finns inga marginaler, skriver Dagens Industri.

Nu kommer ett svenskt företag, Runway Safe med en lösning.

– Vi placerar våra säkerhetsbäddar vid landningsbanans slut och åstadkommer ett kontrollerat stopp. Flygplanet som passerar sjunker genom ytbeläggningen och stoppas mjukt upp av bäddens skumglas, det säger Anders Lundmark, vd för Runway Safe som utvecklat en produkt som de senaste åren väckt stort intresse hos flygplatsledningar runt om i världen till Dagens Industri.

– När ett flygplan kör in i säkerhetsbädden krossas delar av skumglaset, vilket skapar den friktion som bromsar planet. Effekten kan liknas vid att cykla på en sandstrand, fortsätter Anders Lundmark.

PÅ tisdagen signerade Anders Lundmark ett kontrakt med den franska flygplatsoperatören EDEIS, för installation av två skräddarsydda säkerhetsbäddar på Dzaoudzi Pamandzi International Airport på ön Mayotte.

Ordervärdet var 100 Mkr. Som entreprenör får man leta efter en större kick. Dels har vi en ny referens på att vårt system är tekniskt bra, dels var det otippat att vi knäppte vår konkurrent, Zodiac, på näsan. Vi ser det som ett bevis på att vi är bäst på marknaden, kommenterar Anders Lundmark jätteaffären för Dagens Industri.