Nyheter

Sverige 2050: Självkörande fordon och transportmedel som drivs av el

Gator med mindre motortrafik, självkörande tunnelbanor och små poddar som drivs på el och solenergi. Så spår svenskarna att trafiken kommer ha förändrats i våra städer till år 2050. Sex av tio tror dessutom att våra transportmedel huvudsakligen kommer drivas av el i framtiden och 92 procent menar att självkörande fordon blir en del av trafiken.

Igår presenterade Projektengagemang sin Samhällsbarometer där 3 000 svenskar har fått svara på frågan om hur de tror att vår trafik kommer att se ut om trettio år.

Följer man den tekniska utvecklingen på transportsidan ser man stora likheter med utvecklingen av de smarta telefonerna. Allt fler sensoriska system, mer systemkopplingar och högre processorkraft. Bilen kommer sannolikt också att omdefinieras även om grundbehovet förblir detsamma, kommenterar Nicke Rydgren, Strategichef på Projektengagemang

Minskad trafik till 2050
Nästan hälften av alla svenskar tror att motortrafiken i våra städer kommer att ha minskat om drygt 30 år. En femtedel uppger dessutom att den kommer minska markant. Människor på landsbygden tror i större utsträckning än stadsborna på en minskad användning av motorfordon. Personer mellan 60 och 74 år hoppas också på mindre trafik medan de yngre är mer inställda på att trafiken i städerna kommer öka eller vara oförändrad.
Mer tunnelbanor och poddar
Hela 48 procent tror att tunnelbanor och spårvagnar kommer att vara det vanligaste transportmedlet år 2050. Samtidigt menar mer än var tredje person att bussar och cyklar kommer ta över trafiken allt mer. Drygt var tredje tror också på poddarnas framtid, det vill säga små eldrivna fordon. Och el är dessutom något majoriteten förutspår som framtidens drivmedel. Män tror i högre utsträckning på elen, men betydligt fler kvinnor än män tror på solenergi. Endast sju procent av svenskarna tror på en framtid för bensinen.
Självkörande fordon öppnar upp för helt nya typer av logistiska system som optimerar transporter och leveranser med hjälp stora dataflöden och algoritmer. Förutom när de laddas kommer de aldrig stå still eller vara tomma på människor och varor. Självkörande transportsystem med behovsbaserade funktioner och samåkningstjänster kommer också resultera i att färre äger egna bilar vilket minskar både trafik och miljöpåverkan radikalt, säger Nicke Rydgren, Strategichef på Projektengagemang.