Nyheter

Starka protester mot flygskatten

Den 1 april införs den kritiserade flygskatten i Sverige trots ett stort motstånd från flygbranschen.

Den kommer inte att minska flygandet och utsläppen. Då är branschens egna initiativ bättre men de får inte genomslag. I dagsläget pågår en ovärdig debatt om flyget, säger vd:n för Svenska Flygbranschen till Nytt från Svenskt Näringsliv.

Det innebär att alla flygresor som utgår från Sverige, inrikes och utrikes, blir 60, 250 eller 400 kronor dyrare. Det är en skatt som flygbranschen men även miljödebattörer som Fores vd Mattias Goldmann har kritiserat hårt, främst för att den inte tar sig an det som den säger sig påverka, flygets miljöpåverkan.

– Det är en provocerande skatt, främst för att den är kvantitativ och slår rakt över mot flygbolagen vare sig de har moderna, bränsleeffektiva flygplan eller flyger gamla maskiner med helt andra utsläpp. Men den saknar också konsekvensanalys: vad kommer att hända med våra flygbolag, våra regionala flygplatser, tillgängligheten till Sverige och i förlängningen av det, vår konkurrenskraft?

Den frågan ställer  Mattias Dahl, vd för Svenska Flygbranschen som tillstår att det funnits en försiktighet från branschen att ta den debatt som har förts kring flyget den senaste tiden.