Nyheter

Flygbolagens nya knep för att undvika miljonkrav

Genom att förlänga flygtiderna för en sträcka kan flygbolagen minska risken att bli försenade och behöva betala förseningsavgifter. Hittills i år har den här taktiken lett till besparingar på upp till fyra miljoner euro, drygt 40 miljoner kronor. Det visar en genomgång av statistiken som flygkompensationsbolaget Airhelp har genomfört.

En ny undersökning från den oberoende brittiska konsumentorganisationen WHICH som studerat siffror från brittiska flygdataföretaget OAG har kommit fram till att många flygbolag har förlängt flygtiderna på en rad olika rutter. Enligt WHICH undersökning kan vissa flygningar ta upp till 35 minuter längre än tidigare. Även en så pass kort rutt som London till Berlin har fått en utökad flygtid med tio minuter. Den här taktiken gör att flygbolagen bland annat kan förbättra förseningsstatistiken. En annan fördel är att det blir lättare att undvika förseningsgränsen på tre timmar, efter vilken flygbolagen enligt lagen EU261 är skyldigt att ersätta drabbade passagerare.

Flygkompensationsbolaget Airhelp har studerat alla rutter där flygbolagen har förlängt flygtiderna. Resultaten är tydliga: flygbolagen har på detta sätt undvikit förseningskrav på miljontals euro.

– Många flygbolag har redan gjort det svårt för resenärerna att få en skälig ersättning för försenade och inställda flyg. Draget med att förlänga flygtiderna är det senaste tricket i boken, säger Airhelps Sverigechef Andreas Hermansson.

Trenden är tydlig. Flygbolagen tjänar allt mer på att förlänga restiden för sina flygrutter. Under 2015 uppgick summan till 1,5 miljoner euro, drygt 15 miljoner kronor. Hittills i år har flygbolagen kunnat undvika förseningskrav till ett potentiellt värde på 4 miljoner euro, motsvarande drygt 40 miljoner kronor.

– Att konsumenterna indirekt drabbas negativt av detta är tråkigt. Vi välkomnar därför en officiell bedömning över hur lång tid som är rimligt för en viss flygning, säger Andreas Hermansson.