Nyheter

Sundahl och Hansson konkurrenternas favoriter i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Under testdagen på Gelleråsen Arena skiljde det bara nio tusendelar mellan dem. I förarnas och teamchefernas egen omröstning om vem som blir mästare 2019 är marginalen lika liten. Det råder ingen tvekan om att de hetaste titelkandidaterna i Porsche Carrera Cup Scandinavia är Lukas Sundahl och Robin Hansson. Men det är en duo som faktiskt fokuserar lika mycket på racesegrar som titeln. Kanske kan det öppna vägen för någon annan i det 24 man starka startfältet?
3-4 maj inleds den 16:e upplagan av Porsche Carrera Cup Scandinavia. Premiären avgörs på Ring Knutstorp i Skåne. Till banan strax utanför Kågeröd kommer Lukas Sundahl från Växjö som regerande mästare. Och knapp favorit även till årets titel.
När samtliga förare och teamchefer fick möjlighet att tippa utgången av årets mästerskap var det lika många som trodde på Lukas och Robin som mästare, men antalet andraplatser avgjorde omröstningen till smålänningens fördel.
Att det skulle bli en duell mellan de båda hade Lukas på känn. Efter testen på Gelleråsen Arena, där han toppade resultatlistan nio tusendelar (!) före Robin, sa han:
– Det känns som om det här kan bli en fight mellan mig och Robin, men man vet aldrig vad de andra hittar på. De är också snabba och på testen i Karlskoga var det tätt tidsmässigt i toppen.
Fredricsson trea
Mellan Sundahl och Hansson var det extremt tight, men faktum är att de tio snabbaste förarna var inom en sekund. Dessutom noterades tolv stycken för en varvtid under 1.05 vilket var anmärkningsvärt.
Pontus Fredricsson, teamkompis med Robin Hansson i Fragus Motorsport, var trea på testen och röstas även fram till bronset i mästerskapet, knappt före norrmannen, fjolårstrean, Roar Lindland.
Förarnas och teamcheferna topp 5-lista avslutas av Anton Marklund, norrlänningen som kombinerar sitt tävlande i Porsche Carrera Cup Scandinavia med full säsong i rallycross-VM.
Robin tror på Lukas
Göteborgaren Robin Hansson, som gör comeback i mästerskapet efter ett års uppehåll, har inget emot att Lukas Sundahl är knapp favorit. Faktum är att han själv tippar Lukas som etta. Åtminstone i premiären.
– Jag tror att Robin vinner i helgen, säger han, men förnekar att uttalandet syftar till att sätta den regerande mästaren under press.
– Absolut inte, men han har varit överlägsen på Knutstorp och får han inte ihop påsen till helgen så blir jag förvånad.
Historiskt har Hansson haft betydligt svårare att övertyga i Skåne.
– Som förare har man vissa banor som man har svårt att bli kompis med. För mig är Ring Knutstorp är en sådan, konstaterar han.
Lukas tar lätt på favoritskapet.
– Sedan jag började köra Porsche har det gått bra på Ring Knutstorp. Om det beror på att min körstil passar Porschen, eller om jag bara kommit på hur man ska göra med den bilen på en knixig bana som Ring Knutstorp vet jag inte. Vi får se hur det blir i år, men Robin kan nog bli farlig där nere också.
Hansson, som kör för storsatsande familjeteamet Fragus Motorsport, är tillbaka i Porsche Carrera Cup Scandinavia för att vinna. Men inte i första hand titeln. På frågan ”Racesegrar eller mästerskapsguld?” svarar han utan någon som helst tvekan:
– Racesegrar!
När samma fråga ställs till Växjösonen Sundahl blir svarat nästan det samma.
– Båda. För ett år sedan kanske jag hade svarat racesegrar. Jag vill inte vara en som vinner mästerskapet med minst segrar eller inte någon seger över huvud taget utan jag vill ju vinna mästerskapet med så många segrar som möjligt. Självklart är det viktigt att ta sig i mål, men jag vill inte åka hem titeln på ett bananskal. Jag vill helst vinna varje race, säger han.
Tuffa dueller att vänta?
Sundahl och Hansson har tävlat mot varandra i Porsche Carrera Cup Scandinavia i tre säsonger (2015, 2016, 2017). Trots det har de ännu inte fightats på allvar mot varandra varken på banan eller i tabellen.
Får man tro deras kollegor i mästerskapet kommer det att bli betydligt mer av den varan i år.
– Säkert och jag räknar med att det kan bli ganska tuffa dueller. Även om man kanske får passa sig i vissa lägen så ser jag fram emot det. Det ska bli kul, säger Sundahl.
Wild and crazy
Hansson är känd för sin snabbhet men också för en offensiv inställning bakom ratten. Åtminstone kännetecknade det honom senast han var med i PCCS, säsongen 2017.
– På ett år tappar man mycket rutin och eftersom jag är lite wild and crazy så lär det väl bli lite 2015 över min körning tills jag hittar tillbaka till hur det var. Åtminstone är jag rädd att det är den körningen som kommer fram på Knutstorp i alla fall. Sedan år vi se vad som händer, säger Robin och ler.
Hanssons entré i mästerskapet 2015 gick knappast någon förbi. Han drog in som en virvelvind och utmanade etablerade toppförare som exempelvis Johan Kristoffersson och Jocke Mangs.
– Om jag ska beskriva min körning 2015 så kan jag väl säga att jag var mer på då. Jag körde stenhårt och gav mig in i varje fight jag kunde.
Tipset till tidigare mästare
Omröstningen bland förare och teamchefer omfattade givetvis även Porsche Approved Cup och Masters Cup, mästerskapen i mästerskapet. I Approved Cup där förarna kör den första generationen av 991-modellen, är tidigare PCCS-mästaren Fredrik Ros, som också gör comeback i mästerskapet, segertippad knappt före 17-årige Hugo Andersson.
– De tror nog att jag är bättre än vad jag är. Själv tippade jag mig själv som trea, säger Ros skämtsamt och tillägger:
– Det är klart jag vill vinna, men det är inget jag säger högt.
Ros var faktiskt inte snabbast under testen i Karlskoga den 13 april. Där fick han nöja sig med andra plats bakom Hugo Andersson. En av tre nykomlingar i klassen, Edvin Hellsten från Göteborg, var trea.
Unika startfält
Startfältet i Porsche Approved Cup är speciellt i många avseenden. Eller vad sägs om förare från fyra länder och fem decennier? Sverige dominerar givetvis men såväl Norge som Finland och Nya Zeeland (!) är representerat. Från östaten i sydvästra Stilla Havet kommer Paul Blomqvist, son till 1984 års rallyvärldsmästare Stig Blomqvist.
Tom Nylund, född 1960, är ”åldermannen” i gänget – och 42 år äldre än norrmannen Emil Heyerdahl, född 2002. Mellan dessa båda finns förare födda på 1970-talet, 1980-talet och 1990-talet. Snacka om läge för generationskamp.
Andra raka för Rantzow?
I Masters Cup för förare över 40 år och tävlande i den senaste versionen av 911 GT3 Cup, 991 II, är evigt unge och snabbe Lars-Bertil Rantzow storfavorit bland förarkollegor och teamchefer.
– Det beror nog på att jag vann Masters Cup 2017, säger Rantzow som gärna drar in andra förare i titeldiskussionen.
Bland annat plussar han för Christoffer Bergström och teamkompisen i Mtech Competition, Magnus Öhman med hänvisning till att de under vintersäsongen kört Porsche GT3 Cup Challenge Middle East.
Öhman och Bergström är också tvåa och trea i på tipslistan.
Världsmästare på plats
Porsche Approved Cup omfattar tio förare, Masters Cup sju, men alla, oavsett klass, ingår och får poäng i huvudklassen Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Några poäng får emellertid inte premiärfältets ende världsmästare, Jaques Villeneuve, tillgodoräkna sig. I egenskap av förare i Porsche Sveriges gästbil får kanadensaren bara fightas om placeringar i de båda racen, inte om några poäng.
Att 1997 års världsmästare i Formel 1 gör ett gästspel i det skandinaviska Carrera Cup-mästerskapet har väckt stor uppmärksamhet både i Sverige och internationellt.
Bilden:
Lukas Sundahl (t.v.) och Robin Hansson är konkurrenternas favoriter till titeln i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019.
Foto: Micke Fransson