Nyheter

Piratkopieringen kostar över 17 miljarder per år för svenska företag

För första gången har det kartlagts hur internationell piratkopiering av svenska produkter påverkar svenska företag och konsumenter. Enligt OECD, som gjort studien på uppdrag av PRV, är konsekvenserna av handeln med piratkopiorna alarmerande.
I Sverige ger den årligen upphov till ekonomiska förluster på över 17 miljarder för de drabbade företagen och svenska konsumenter luras på nästan 4,5 miljarder, när de köper dyra kopior i tron att de är äkta.
Det är en viktig fråga som PRV uppmärksammar med hjälp av rapporten från OECD. Bästa sättet att komma tillrätta med försäljning av piratkopierade varor är att det skapas en större medvetenhet hos konsumenterna. Så att vi alla kan hjälpas åt att låta rätt företag sälja sina produkter och på så sätt få erkännande för sin utveckling och design. Samtidigt bidrar vi till samhällets utveckling och fler arbetstillfällen i ”schyssta” bolag, säger näringsminister Ibrahim Baylan.
OECD-rapporten som släpps idag, visar på stora ekonomiska förluster. Enligt rapporten omsätter piratkopiering av svenska produkter mer än 28 miljarder årligen. Handeln ger upphov till ekonomiska förluster på minst 17,1 miljarder för de svenska företagen, vilket är alarmerande enligt OECD.
Analysen som OECD gjort visar att runt hälften av de svenska konsumenter som köper piratkopior på svenska produkter gör det i tron att de är äkta. Det innebär att svenska konsumenter luras på nästan 4,5 miljarder när de köper dyra kopior. Dessutom kan vissa köp innebära risker för enskildas hälsa och säkerhet, säger Peter Strömbäck, generaldirektör på PRV.
Svenska produkter är särskilt utsatta, både sett till det absoluta värdet av handeln och dess andel av den totala handeln i en viss produktkategori, omfattar bilreservdelar, maskineri (kullager), kläder, leksaker och klockor. De flesta av dessa piratkopior kommer från Kina, Hongkong, Singapore och Turkiet.
Utöver att internationell piratkopiering av svenska produkter innebär negativa konsekvenser för svenska konsumenter och företag, går Sverige i förlängningen även miste om mer än 7 miljarder i förlorade skatteintäkter. Dessutom går tusentals jobb förlorade.
Bild: Carlos Alberto Teixeira