Nyheter

Miljöbov nr.1: Rester av spår och slitage från bildäck

Det visar en rapport från Naturvårdsverket om så kallat mikroskräp. Professor Martin Hassellöv vid Göteborgs universitet är en författarna till rapporten, där forskarna för första gången kunnat räkna ut hur omfattande dom här utsläppen är.
– Vi hittar däckspartiklar i sediment. Det är sediment som är ganska nära städer och där det finns ganska mycket trafik, säger professor Martin Hassellöv till Sveriges Radios Eko.

Idag tillverkas det över 300 miljoner nya gummidäck världen över. En del däck finns på någon av dom 4,8 miljoner svenskregistrerade personbilarna, eller för den delen på något av den svenska flottan av ungefär 670 000 tyngre fordon som lastbilar och bussar.
Forskarna vid Sven Lovéns center för marin infrastruktur, en del av Göteborgs universitet, har för första gången kunnat räkna ut hur omfattande utsläppen av de små resterna av gummidäck faktiskt är, allt eftersom däcken slits ner.
Enligt denna uträckning placerar sig småresterna av gummidäck bland de tre största utsläppsmaterialen, det som forskarna kallar för mikroskäp, tillsammans med söndersmulad hushållsplast och rester från produktionen av råplast i form av millimeter små runda plastkulor.
Hittills har debatten framför allt handlat om utsläppen av olika bränslen till våra bilar, bussar och lastbilar.
Professor Martin Hassellöv säger att det kommit att bli allt mer viktigt att prata om de utsläppen som härrör från hur vi transporterar oss i vårt dagliga liv.
– Även om man har en omställning till elektriska fordon, så är det ingen som direkt har tittat på vilka material behöver man ha i däcken, säger Martin Hassellöv.