Nyheter

Artificiell intelligens är den mest eftertraktade innovationen för försörjningskedjan

För andra året i rad har JDA Software tillsammans med KPMG tagit fram undersökningen “Digital Supply Chain Investment Survey” med insikter om investeringar i innovation inom detaljhandel, tillverkning och logistik.
Undersökningen visar att end-to-end visibilitet i försörjningskedjan, stöttad av artificiell intelligens (AI), maskininlärning (ML) och kognitiv analys, är högsta prioritet bland företagsledare 2019. Undersökningen presenterades under Gartner Supply Chain Executive Conference 2019 i Arizona.
AI, maskininlärning och kognitiv analys ses som drivkrafterna
Undersökningen från JDA Software och KPMG visar att spårbarhet och visibilitet i försörjningskedjan fortsätter att vara det område där flest företagsledare väljer att investera i (77%). För att uppå önskvärd visibilitet planerar företagsledare inom de närmaste 24 månaderna att antingen implementera eller testa kognitiv analys (82%), AI/ML (62%) eller digitala kontrollsystem (55%) i sin verksamhet.
Från undersökningen framgår det också att AI/MI är den teknologi som kommer att ha störst påverkan på verksamheten (80%). Kognitiv/prediktiv analys rankas också högt. Hela 75 procent svarar att den typen av analysverktyg kommer framöver att vara en disruptiv kraft. Jämfört med förra året har AI fått större betydelse hos företagsledare (se figur 1).
– Det finns en stor uppsida med att implementera teknik som artificiell intelligens och maskininlärning i syfte att förbättra och effektivisera verksamheten. Företagsledare i Sverige, och i andra högteknologiska länder, börjar i allt större utsträckning snegla på en autonom försörjningskedja med prediktiv end-to-end visibilitet. Givet att teknologin och lösningar redan finns där, är det hög tid att företagsledare på allvar investerar i nästa generations försörjningskedja och tar kontroll över sina flöden, säger Johan Reventberg, President, JDA Software, EMEA.
Går man in i detalj om var företagsledare ser att teknik som AI/ML kommer att han störst betydelse, uppger över hälften inventeringens optimering (51%). Prediktiv distribution (45%) och optimering av distributionsnätverk (42%) står också högt i kurs. Fördelat på industrier anses AI ha störst betydelse enligt följande:
• Ökade inventeringsmöjligheter och prissäkerhet (detaljhandeln)
• Förbättrad efterfrågansprognos (tillverkningssektorn)
• Optimerat distributionsnät (logistiksektorn)
Utmaningar och hinder
Oförmågan till att utnyttja potentialen i ny teknik har under det gångna året ökat. Undersökningen visar att även om speed-to-market framhålls som den främsta investeringsdrivkraften hos företagsledare (69%), så uppger över en fjärdedel att motståndet till förändring är den största utmaningen för innovation. Förutom AI/ML satsar företagsledare på innovation kopplat till molnteknik. 64 procent menar att molnet underlättar att snabbt anpassa sig till företagets behov och svara upp mot möjligheter och hot 2x snabbare än någon annan teknik.
Metodologi undersökning
Analysföretaget Incisiv samlade i februari 2019 in svar från 93 företagsledare med ansvar över försörjningskedjan inom detaljhandel, tillverkningssektorn och logistiksektorn. 58% av de svarande representerar företag som är värda mer än 1 miljard dollar och 74% av de svarande bestämmer eller direkt påverkar köpbesluten rörande försörjningskedjan.
Bilden:
Johan Reventberg, President, JDA Software, EMEA.