Nyheter

Eitech vinner förtroende att installera ännu en etapp i Västlänken

Eitechs nya uppdrag avser ansvar för samtliga tekniska installationer i projekt E05 Station Korsvägen, som omfattar cirka 3,2 km järnväg där merparten går i tunnel samt en ny underjordisk station i centrala Göteborg. Kontraktspart är konsortiet NCC Sverige AB och Wayss & Freytag Ingeniurbau AG. Ordervärdet uppgår till cirka 520 miljoner svenska kronor.
För Eitechs del är omfattningen i etapp E05 Station Korsvägen i stort sätt identiskt med det ansvar företaget redan har i etapp E02 Station Centralen som erhölls i augusti 2018. Entreprenaden omfattar komplett ansvar för utförande av samtliga tekniska installationer samt tillfälliga installationer för byggkraft och belysning i den nya stationen.
– Det känns inspirerande att vi med vår specialistkompetens och långa erfarenhet inom samverkansprojekt nu får förtroendet att tillsammans med konsortiet NCC-WF WLC och Trafikverket utföra ännu en etapp av Västlänken. Vår förmåga att ta oss an och hantera projekthelhet, optimera och samordna all installationsteknik är unikt på marknaden, förklarar Pär Janemyr, Enhetschef Stora projekt Eitech.
Eitech har närmare 20-års erfarenhet av samverkan och utförande av stora komplexa installationsprojekt. Flertalet av projekten har dessutom genomförts tillsammans med såväl NCC som med Trafikverket. Några exempel är projekt Dubbelspår Strängnäs-Härad samt pågående projekt H-Huset för Universitetssjukhuset i Örebro, Tågdepå Kärråkra, Region Skåne och fyra spår Lund/Arlöv.
– Vi gläds åt att vårt långsiktiga och strategiska arbete de senaste åren bär frukt och att vår kompetens är fortsatt starkt efterfrågad av både kunder, leverantörer och partners. Tack vare våra lokala och globala varumärkens bredd och erfarenhet står vi väl rustade inför de framtida utmaningarna på den svenska marknaden, säger Åke Thimfors, VD VINCI Energies Nordic.
Deletapp Korsvägen är cirka 3,2 kilometer lång och sträcker sig från Landala, via Korsvägen och Örgryte/Jakobsdal för att sedan ansluta i Almedal till befintliga spår. Tunneldelarna i berg består av en spårtunnel och en parallell service- och räddningstunnel. Vid Korsvägen byggs en ny underjordisk station med tre uppgångar.
Bild: White Arkitekter