Nyheter

Skandalen kring Förbifart Stockholm växer

Nu kräver en utkastad entreprenör en halv miljard, skriver Dagens Industri idag. Innan LSAB kastades ut från tunnelbygget Förbifart Stockholm hann man få 772 miljoner kronor.
Men nu kräver LSAB ytterligare en halv miljard för fiaskot.
Hittills har 280 Mkr mer än vad som vore rimligt enligt kontraktet betalats ut. Eftersom projektet står stilla hotar båda ytterligare fördyringar och förseningar när en ny leverantör hittas.
Men skandalen riskerar att växa ytterligare.
Dagens Industri har tagit del av en bouppteckning där det  framgår att LSAB – som sattes i konkurs när avtalet hävdes – har enorma krav på Trafikverket även efter avslutat samarbete:
Totalt: en halv miljads svenska kronor.
En stor del avser att man från bolagets sida anser att man har åsamkats ganska stora merkostnader för att bergarten var av ett annat slag än vad som var förutsättningen i upphandlingen, säger Mikael Kubu, jurist på Ackordscentralen och konkursförvaltare för LSAB till Dagens Industri.

Detta är för jobb som LSAB har utfört och som man nu vill ha betalt för.
Underskottet i konkursboet är nästan 130 Mkr. Skulderna uppgår till drygt 711 Mkr, tillgångarna till drygt 581 Mkr.
– Utfallet för borgenärerna är ytterst ovisst. Det kan koka ned till att det blir väldigt lite tillgångar kvar, baserat på den totala skuldbilden. Eller så kan det teoretiskt även bli väldigt stora tillgångar – helt beroende på om den här hävningen var riktig eller inte, fortsätter Mikael Kubu..
Tvisten  handlar om att LSAB inte accepterat att bli utkastade av Trafikverket. I förlängningen kan det bli aktuellt med en stämning av Trafikverket från konkursboet.
Bedömer jag att det finns tillräcklig anledning att hävda att hävningen var oriktig, då är det konkursboet som ska ansöka om stämning av Trafikverket, avslutar Mikael Kubu.
Vianini Lavori, ett av två ägarbolag bakom LSAB, har redan lämnat in en stämningsansökan mot Trafikverket i Italien. Bolaget kräver där nästan 840 Mkr för förtal, då den svenska myndigheten allvarligt ska ha skadat företagets rykte.