Nyheter

Tjänstebilsförarna positiva till miljözoner

En aktuell debatt råder kring miljözoner som åtgärd för att förbättra luftkvaliteten i särskilt känsliga områden. Det är nu beslutat att kommuner ska kunna stänga ute fler typer av fordon från miljözonerna med start 2020, däribland personbilar som inte uppfyller utsläppskraven.
Tjänstebilsförare är bland de som blivit allt mer miljömedvetna och LeasePlans nya undersökning visar att många även ställer sig positiva till miljözoner som en åtgärd för klimatet.
Miljözoner var en aktuell fråga under höstens val i Stockholm. Regeringen har nu fattat beslutat att införa nya miljözoner som en åtgärd för att motverka luftföroreningar som orsakas av biltrafiken – ett beslut som har fått blandad respons. En ny undersökning från LeasePlan visar att nästintill hälften (47%) av tjänstebilsförarna ställer sig positiva till dessa miljözoner. Så gott som en fjärdedel (24%) ser däremot negativt på införandet av miljözoner.
– Allt fler känner till regeringens miljöinsatser och vår undersökning visar att tjänstebilsförarna är väldigt miljömedvetna generellt. Det syns både när det kommer till val av drivmedel, allt fler vill köra elbilar eller plug-in-hybrider, men även i inställningen till regeringens insatser för en bättre miljö. Merparten ställer sig positiva till miljözoner, säger Roelof Hansman, vd för Leaseplan Sverige.
Hornsgatan planeras bli Stockholms första miljözon där äldre personbilar kommer förbjudas med start nästa år. De nya miljözonerna införs 2020 och kommer skärpas ytterligare 2022. Detta kommer innebära att det inom två års tid kan bli stopp för en del bilar att köra inne i städer. Det är dock upp till varje kommun att införa miljözoner.
47% av tjänstebilsförarna är positiva till att kommunerna har rätt att införa miljözoner, däribland anser 12% att detta är utmärkt och 17% att det är en mycket bra åtgärd. Cirka en fjärdedel (24%) ställer sig däremot negativa till miljözoner.
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget Detector på uppdrag av LeasePlan.
Detta innebär de nya miljözonerna
Sedan tidigare finns en miljözon som reglerar tunga fordon som i dag används i åtta kommuner. 1 januari 2020 införs två nya zoner som Sveriges kommuner själva kommer ha rätt att bestämma om dessa ska införas i särskilt känsliga områden.
Miljözon 2 – I miljözon 2 krävs att bensin- och dieselbilar uppfyller utsläppskraven för Euro 5 för att tillåtas. 1 juli 2022 skärps kraven för dieselbilar – då tillåts endast Euro 6-bilar i miljözon 2.
Miljözon 3 – I miljözon 3 får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 köra.