Nyheter

Land Rover Discovery Sport uppdateras

Land Rover Discovery Sport får sig ett nödvändigt facelift och utrustas med en mängd tekniska nyheter som Touch Pro infotainment och det fantastiska Clear Sight Ground View-systemet. Samtidigt introduceras en mildhybrid och redan nästa år kommer den som laddhybrid.
Land Rover Discovery är en populär modell världen över. Totalt har Discovery Sport sålts i över 500 000 exemplar – och nu är det dags för en uppdatering.
Nya Discovery Sport är baserad på Land Rovers avancerade Premium Transverse Architecture för maximal passagerarsäkerhet och är utrustad med en lång rad innovativa, nya funktioner som bekräftar att Discovery Sport är en modern, kompakt, behaglig och välbalanserad SUV som inte bara ser bra ut, men som också tar sig fram överallt.
Utvändigt känns nya Discovery Sport igen genom den nya kylargrillen, de nya stötfångarna samt LED-lyktorna som är placerade båda fram och bak. Det är insidan som bryter med det gamla.
Ungefär på samma sätt som för Range Rover Evoque har Discovery Sport numera också Touch Pro infotainment-systemet, som används för en rad av bilens röststyrda funktioner via en pekskärm. Bland annat har man tillgång till Apple Car Play, Android Auto, Wireless-uppladdning och 4G Wi-Fi-hotspot.
På det stora hela är premiumkänslan förlagd till kupén. Uppdaterade materialval, nya säten och möjligheten till 24 olika säteskonfigurationer gör bilen till ett både flexibelt och kompetent resesällskap och den 20 procent större bränsletanken gör att du kommer längre mellan varje stopp.
Tekniskt överlägsen
Tekniskt sett är Land Rover Discover Sport ännu mer överlägsen än förut. Utöver fyrhjulsdrift och automatväxellåda finns nu Terrain Response som standard på nya Discovery Sport. Föraren har inte bara möjlighet att välja mellan förinställda funktioner som; Komfort, Sand, Gräs, Grus, Snö, Lera och Hjulspår. En autofunktion ger också möjligheten att välja den funktion som lämpar sig bäst för rådande förhållanden, med vilken momentet anpassas i förhållande till terrängen. Det är samma system som finns i nya Range Rover Evoque, som den dessutom delar funktionen ClearSight Ground View med. Förverkligandet av Land Rovers innovation med en transparent motorhuv som innebär att föraren får en virtuell 180-graders vy över området under bilens framparti, en användbar hjälp i ojämn terräng och vid tajta parkeringsmanövrer i stadstrafik.
Förberedd för eldrift
Discovery Sport är också designad med fokus på elektrifiering. Nya Premium Transverse Architecture (PTA) innebär att Discovery Sport redan från lanseringen fås med en ”alltid aktiverad” 48-volts mildhybriddrivlina i bilen (MHEV). Systemet samlar energi som normalt går åt under retardation, och lagrar energin i ett batteri i chassit, där den assisterar förbränningsmotorn under acceleration. Under inbromsning och vid hastigheter under 17 km/h avbryts motorn för att minimera utsläppet. Denna milda hybriddrivlina kompleteras meden laddhybridversion i slutet av 2019.
– Jaguar Land Rover har förbundit sig att leverera en elektrifierad utgåva av varje ny modell från och med år 2020 och detta är det senaste steget mot att nå detta mål. Milda hybriddrivlinor levererar i dag reella besparingar inom utsläpp och bränsleförbrukning, vilket förarna har glädje av varenda gång de sätter sig bakom ratten. En elektrifierad laddhybridmodell tillkommer i samma serie senare i år och vi har optimerat våra redan rena Ingenium bensin- och dieselmotorer, så att de lever upp till de senaste Real Driving Emissions (RDE2 (utsläpp under realistiska körförhållanden), vilket öppnar upp för ytterligare skatteförmåner, säger Nick Rogers, Executive Director Product Engineering, Jaguar Land Rover.
Bild: Jaguar Land Rover