Nyheter

Åkeriföretag i Göteborg kör hela sin vagnpark med 100 procent fossilfria bränslen

Uppdragets lätta lastbilar har under senaste 12 månadersperioden kört ca 30 varv runt jorden i omkrets på komprimerad Biogas. De tunga lastbilarna har samtidigt körts ca 10 varv i motsvarande sträcka. För tunga lastbilar har de tillgängliga bränslealternativen inte varit helt givna vilket inneburit att dessa körts på en kombination av diesel och HVO 100 varav sistnämnda också är ett helt fossilfritt bränsle.
– Med vår nya Volvo FH dragbil har en ny förändringsresa startat säger företagets VD, Sylve Törnqvist. Nu byter vi bränsle även för våra tunga fordon till det helt fossilfria bränslet LBG (Flytande biogas) samt HVO 100. Denna åtgärd delfinansieras av Naturvårdsverket med stöd från Klimatklivet. Från och med 22 maj 2019 har vi därmed minskat våra utsläpp av koldioxid från ca 500 ton/år 2015 till 0 kg/år.
Biogas (metangas) är en växthusgas med mycket kraftigare verkan än koldioxid.
”I jämförelse med koldioxiden har övriga växthusgaser som släpps ut av människan mycket kraftigare verkan på klimatet räknat per ton. Sett på hundra års sikt bidrar exempelvis ett utsläpp av metan cirka trettio (30) gånger mer till växthuseffekten än ett lika stort utsläpp av koldioxid.”
( Källa: Naturvårdsverket)
– Att använda biogasen som fordonsbränsle istället för att låta densamma, oanvänd, gå upp i atmosfären har en långt större inverkan på växthuseffekten än att enbart minska utsläppen av koldioxid. Minskade utsläpp av koldioxid får man i det här fallet med på köpet säger Sylve Törnqvist.
Bilden:
Volvo FH LNG, Tillverkningsår 2018, Axelkonfiguration 6*2 Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt) 70 000 kg, Max släpvikt, påhängsvagn: 60 000 kg.