Nyheter

Höga fraktkostnader barriär för svensk e-handelsexport

Svenska e-handlare reagerar mot de höga kostnaderna för paketleveranser. Dyra fraktkostnader är det enskilt största hindret när svenska e-handlare överväger att sälja till konsumenter i andra EU-länder.

6 av 10 e-handelsföretag anger att fraktkostnader är ett stort, eller mycket stort hinder, för att börja exporta till andra EU-länder.

– Det faktum att Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser innebär en alarmerande konkurrensnackdel. När detaljhandeln blir allt mer internationell måste svenska e-handlare få rätt förutsättningar att konkurrera, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Handelsunderskott för e-handeln
Den svenska handeln lider av ett e-handelsunderskott på ett par miljarder kronor. Under 2018 handlade svenska konsumenter varor från utländska e-handlare för cirka 11 miljarder kronor, att jämföra med den svenska e-handelsexporten som beräknas till 5-9 miljarder.

Möjligheten att konkurrera med pris, att få ordning på logistikkedjan och förutsättningar att bedriva marknadsföring är andra hinder som företagen upplever står i vägen för e-handelsexpansionen inom EU.

– Det finns mycket kvar att göra för att få EU:s inre marknad att fungera optimalt. En effektivare inre marknad för e-handel och paketleveranser skulle främja både handlare och konsumenter, säger Johan Davidson.

Momsregler hinder för export utanför EU
Momsregler och andra skatteregler tillkommer som stora hinder vid export utanför EU. Men även där är fraktkostnaderna det största problemet. 7 av 10 anger att det är ett stort eller mycket stort problem för att börja sälja till konsumenter utanför EU.

Svensk Handels undersökning, som besvarats av cirka 300 handlare som säljer via nätet, visar att varannan renodlad e-handlare säljer till konsumenter i andra länder. Bland de som har fysisk butik och e-handel säljer enbart 2 av 10 till andra länder.

Bilden:
Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel.
Foto: Svensk Handel