Nyheter

UPS expanderar tjänsten Saturday pick-up

UPS utökar tjänsten Saturday pick-up, vilket kommer gynna europeiska företag och konsumenter som importerar från USA. Listan över länder och territorier växer avsevärt från 57 till 179, och expansionen innebär att amerikanska företag kan addera en extra upphämtningsdag till kunder i stora marknader som Europa, Asien, Amerika, Mellanöstern och Afrika.

Saturday pick-up, en del av UPS portfölj av tjänster, lanserades 2017 och har varit en av de mest framgångsrika logistiklösningarna i företagets 110-åriga historia. Nu väljer UPS att utöka tjänsten genom att addera 122 nya länder. I Europa adderar man 28 nya länder. Saturday pick-up erbjuder företag möjligheten att planera upphämtning på lördagar, vilket innebär att leveranser kan bearbetas under söndagen och levereras till internationella kunder så tidigt som på måndag.

– Detta kommer gynna amerikanska företag genom att öppna dörren till nya kunder och partners i Europa och världen över. Vi tror också att det är viktigt för att kunna inspirera mindre kunder att se möjligheter över gränserna. För oss i Norden öppnar det dörren för snabbare leveranser till företag i Sverige, Finland, Danmark och Norge. UPS Saturday pick-up för USA och Skandinavien snäppet närmare varandra, och det är ett måste i en tid där kravet på snabbare leveranser och flexibilitet ökar, säger Frank Jorgensen, VD för UPS Norden.

Snabbare leveranser innebär att kunder online är mindre benägna att överge sina kundvagnar innan köp. Det bidrar till företags konkurrenskraft på nätet och bygger företagens varumärke internationellt då smidiga leveranser över gränserna underlättar köp från utländska webbutiker. 32 procent av alla svenskar som handlade från utländska webbplatser under 2018 handlade från amerikanska företag1.

I USA står små- och medelstora företag för 98% av all export, trots att endast 1% av alla företag i USA idag exporterar. Export kan även gynna företag genom att öppna dörrar till nya marknader och kunder. 95 procent av konsumenterna återfinns utanför USA och företag som exporterar till flera länder löper nästan 8,5 procents lägre chans att gå i konkurs jämfört med företag som inte exporterar.

Bild: UPS