Nyheter

Ragn-Sells först med lastväxlare som drivs på flytande gas

Ragn-Sells är först med att prova den nya Volvo LNG-lastbilen, som i höstas utsågs till Sustainable Truck of the Year 2018 vid miljömässan Ecomondo. Den har byggts upp som en lastväxlare och drivs av flytande gas. Lastbils- och släpkombinationen, som nu körs på prov, transporterar farligt avfall mellan företagets anläggningar och till och från kunder – med minimal miljöpåverkan.
Ragn-Sells fortsätter att hitta fossilfria drivmedel och flytande gas är ett alternativ som fungerar för material som ska transporteras längre sträckor. Därför testar man nu, som en av de första i Skandinavien, Volvos nya LNG-lastbil som lastväxlare som drivs av flytande gas.
– Vi tittar på nya alternativ att ersätta dieseln med och har varit inne på el, men för våra fjärrtransporter finns det inte batterier som håller. När det här gasalternativet som har prestanda som är jämförbar med motsvarande dieselutbud lanserades, blev vi väldigt intresserade, säger Johnny Evertsson.
Under en tvåveckorsperiod testar chauffören Johan Bergström, som driver Hedesunda Frakt och som sedan många år transporterar farligt avfall på uppdrag av Ragn-Sells, Volvos LNG-lastväxlare
– Den här kombinationen går sex dagar i veckan, från Gävle till Malmö, och transporterar farligt avfall mellan Ragn-Sells egna anläggningar och till och från våra kunder, säger Johnny Evertsson, logistikchef vid Ragn-Sells Recyclables.
Volvo LNG (Liquid Natural Gas), utsågs i höstas till Sustainable Truck of the Year 2018 vid miljömässan Ecomondo. Den är nya generationens gasbilar som har prestanda i klass med en diesel men med upp till 100 procent lägre CO2-utsläpp. Den kan köras på både flytande naturgas och biogas och vid användande av ren biogas, vilket är Ragn-Sells mål, är körningen så gott som klimatneutral.
– Vi har skapat den här lastbilen för våra kunder som kör mycket och som vill ha ett fossilfritt och miljövänligt alternativ. Prestandamässigt är den lika produktiv som en vanlig dieselbil med en motor på 460 hästkrafter. Det är något annat handhavande vid rangering, när man lastar på och av, men i övrigt är den likadan att köra som en motsvarande lastväxlare som drivs av diesel, säger Robert Celec, produktchef vid Volvo Lastvagnar.
Säkerhetsmässigt är tanken uppbyggd som en termos bestående av ett inre och ett yttre hölje i högkvalitativt stål som tål kraftiga smällar. Volvo LNG drivs av kall gas som tankas i tankstationer och tankstationsnätet byggs ut i takt med att intresset för fordon som går på flytande gas ökar.
Att miljöföretaget Ragn-Sells provar den första uppbyggda Volvo LNG-lastväxlaren ser Robert Celec som en vägvisare.
– Jag tycker att det är jättespännande att man ser potentialen i nya lösningar och vågar prova. Vi tror att man kommer komma fram till att det fungerar väldigt bra för fjärrtransporter. Här är det viktigt att stora aktörer och företag visar vägen och väljer framtidens fordon som är positiva för miljön, säger Robert Celec.
Bilden:
Från vänster: Johnny Evertsson, logistikchef vid Ragn-Sells Recyclables och Johan Bergström, som driver Hedesunda Frakt.
Foto: Sofia Jemthans/Ragn-Sells