Nyheter

SEAT minskar sitt avfall med 34 procent

Redan i år genomför företaget åtgärder för att producera mindre avfall och för effektivare hantering av det avfall som trots allt skapas.
Sedan 2010 har SEAT minskat sin produktionsrelaterade miljöpåverkan med 34 %, där man genomfört åtgärder för mindre utsläpp av koldioxid och flyktiga organiska föreningar, skapa mindre avfall samt sänka vatten- och energiförbrukningen.
Nästa mål är att till 2025 minska miljöpåverkan med 50 %.
Förra året investerade SEAT 16 miljoner euro i miljöinitiativ.
I samband med Internationella återvinningsdagen den 17 maj meddelade SEAT att årets miljöåtgärder komma fokusera på hur man kan minska sitt avfall. De senaste 8 åren har SEAT lyckats sänka avfallet från sina anläggningar med 34 %.
Sedan SEAT lanserade miljöstrategin Ecomotive Factory 2010 har företaget reducerat sin förbrukning av energi och vatten med 21,6 % respektive 30,9 %. Företaget har dessutom minskat sina utsläpp av koldioxid och flyktiga organiska föreningar med 63,3 % och 21,4 % och producerat 34,2 % mindre avfall.
Ytterligare planer för åtgärder finns och målet är att minska avfallsproduktionen med upp till 60 % de kommande sex åren. Ett av flera initiativ som SEAT nu påbörjar för att minska avfallet är att uppmuntra till mer återvinning och återbruk av det som annars skulle slängas. Företagets mål är att ytterligare förfina det avfall som skapas under produktionsprocessens olika stadier, såsom färg och tätningsmedel.
SEATs vicepresident för Produktion och logistik, Dr. Christian Vollmer, påpekar att:
– Vårt mål är att fortsätta utvecklas positivt för att bli en förebild bland företag i varje avseende – för kvalitet och effektiv produktion i våra fabriker såväl som för att hitta lösningar till det paradigmskifte som företag och samhället står inför, där återvinning, minskade utsläpp och omsorg om miljön blir allt mer viktigt. 2018 investerade SEAT 16 miljoner euro i miljöinitiativ för produktionsrelaterade områden.
Med siktet inställt på 2025
Nästa milstolpe i SEATs miljöstrategi är att förbättra sina indikatorer med 50 % till 2025. Företaget arbetar redan med kompletterande system, såsom en installation som ska kunna ta tillvara på värmen som genereras av skorstenarna i fabriken i Martorell. Mätt i energi ger det en besparing motsvarande den årliga förbrukningen för 760 hushåll, såväl som en minskning av koldioxidutsläpp motsvarande absorptionskapaciteten hos 250 000 träd.
SEAT kommer också utöka sin användning av vattenbaserad färg i hela färgningsprocessen, inklusive grundningen. Detta initiativ kommer förhindra utsläpp av flyktiga organiska föreningar motsvarande användning av lösningsbaserad färg för att måla 38 000 bilar.
Unika initiativ
Ett av SEATs banbrytande miljöinitiativ är solenergianläggningen SEAT al Sol som är belägen på taket av Martorell-fabriken – den största anläggningen i sitt slag och en av de största inom internationell bilindustri. Med 53 000 solcellspaneler, en yta motsvarande 40 fotbollsplaner, genererar SEAT 17 miljoner kWh per år, tillräckligt med energi för att ladda upp SEAT el-Born 293.100 gånger, vilket kan översättas till en genomsnittlig körsträcka på 150 km per år för el-Born, SEATs första helelektriska bil.
Med målet att minska utsläppen av flyktiga organiska föreningar (VOC) installerades 2018 ett nytt, högeffektivt system för färgapplicering i SEAT Martorell. Denna innovativa åtgärd har minskat utsläppen av VOC genererade under processen med 40 %, vilket motsvarar 10 ton per år. Dessutom började man 2018 använda en ny typ av spraybås för att måla karosser med två färgtoner för SEAT Arona och Audi A1. Genom att helt automatisera en av de två linorna kunde maxkapaciteten för målning ökas från 2 300 till 2 400 bilar per dag. Företaget investerade 23 miljoner euro i dessa åtgärder.
Åtagande för hållbarhet
Denna ambitiösa miljöstrategi fram till 2025 är i enlighet med åtagandet från SEAT och Volkswagen Group att helt följa miljömålen angivna i Parisavtalet. I linje med det målet kommer SEAT genomföra åtgärder för koldioxidneutral balans i hela värdekedjan för fordon och i alla företagets divisioner till år 2050.
Bild: SEAT