Nyheter

Laddstolpar och kunskap banar väg för elbilar i Västerbotten och Norrbotten

Hur planerar vi våra samhällen för elfordon? Fungerar elbilar i kallt klimat?
Hur kan vi utforma laddplatserna så att de fungerar för alla? Kan bussar gå på el?
Idag finns ett hundratal laddplatser med drygt 330 laddpunkter för elbilar i Norr- och Västerbotten. Av dessa har 36 laddplatser byggts inom projektet Stolpe in för Stad och Land.
Nu vill Bio Fuel Region dela med sig om vad man har lärt  sig under projektet samtidigt som man vill bjuda in till diskussioner om hur vi tillsammans kan tillvarata möjligheterna med det ökande intresset för e-mobilitet.
När: 3 juni 2019, 10.00-16.00
Var: Hotell Scandic, Skellefteå
Moderator: Tina Thörner
Konferensen äger rum i anslutning till Energy ConFusion 4-5:e juni där projektet deltar med en monter. Eftermiddagen den 4 juni presenterar Skellefteå kommun, Skellefteå Kraft och Skelleftebuss sin satsning på elbussar. Plats ”Möjligheternas torg” mitt i Skellefteå.
PROGRAM
9.30 – 16.00 Inklusive lunch och kaffe
9.30 Registrering, kaffe och öppnande av konferensen
10.00 Stolpe in för Stad och Land – En större satsning i på e-mobilitet och laddstationer i Västerbotten och Norrbotten, en tillbakablick.
11.00 Laddstationer för eldrivna bussar – vinster, skalfördelar och några utmaningar.
Glenn Wikman Skellefteå kraft och Andreas Olofsson Skellefteå buss
11.30 Utformning av laddplatser så att alla kan ladda, Jan-Erik Herranen, DHR
12.00 Lunch
13.00 Snabbladdare behövs även i inlandet – men vem betalar? Hanna Eklöf, Trafikverket
13.30 Sustainable planning of a city, the Lahti model, Johanna Sääksniemi och Anna Huttunen, Lahti stad
14.30 Elbilen och elnätets kapacitet, Daniel Kulin, Power Circle
15.00 Elbilar i kallt klimat, Robert Granström, Celler-i-projektet/Älvsbyn kommun
15.30 Avrundning – Dialog om vad som behövs i nästa steg
Om Projekt Stolpe in Stad och Land Övre Norrland
SiSL Övre startade 2016 och i projektet samarbetar 8 partners. Projektet har bidragit till kunskap och laddstationer från Kiruna till Vännäs.Den totala budgeten är 25 MSEK och projektet kommer att avslutas hösten 2019.Projektet har finansierats av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Klimatklivet och medverkande partners; Coop Norrbotten, Luleå Energi, PiteEnergi, Bilbolaget i Piteå, Skellefteå kommun, Skellefteå Kraft, Umeå Energi, Vännäs kommun och BioFuel Region