Nyheter

Marieholmstunneln ligger tryggt nerbäddad i leran

Marieholmstunneln ligger tryggt nerbäddad i botten på Göta älv i Göteborg. Det är nu möjligt för de som arbetar i tunneln att gå torrskodda genom den. Under våren sker avslutande gjutning av ballastbetong som underlag för kommande vägbana.
I höst påbörjas installationsarbeten och i början av 2021 ska biltrafiken kunna släppas på.
Tunneln består av tre stycken 100 meter långa, 30 meter breda och tio meter höga tunnelsegment, som gjutits i en torrdocka i det som nu håller på att omformas till tunnelnerfart på fastlandssidan. En ränna har muddrats i älvbotten där de tre segmenten efter hand har sänkts ned och täckts över. Det sista segmentet kom på plats hösten 2018. Tiotusentals kubikmeter rena bottenmassor har fraktats ut för dumpning i havet utanför Vinga fyr, medan en mindre mängd förorenad sediment från de översta bottenlagren skickats för rening och landdeponi.
Tunneldelarna, kallade Tina, Göta och Marie, väger sammanlagt 75 000 ton. De ligger på plats under Göta älv och flyter i leran, inbäddade i 170 000 kubikmeter stenmaterial.
–Nu gjuter vi översta lagret av ballastbetong och under våren börjar kakel monteras på tunnelns innerväggar, berättar Johan Edin, Trafikverkets entreprenadledare. Kaklade prefabricerade väggelement om cirka fyra gånger fem meter fraktas från Tyskland.
Efter sommaren kommer det vara klart för installationsarbeten under ett drygt år framöver. Utanför tunnelmynningarna pågår markarbeten och vägnätet ska anslutas.
Tätning en känslig del
Under tunnelbygget har mothållsstämp haft en viktig funktion. Stämpen höll de tre tunnelelementen på plats och hindrade dem från att glida isär. Innan stämpen monterades var dockan vattenfylld och det var vattentrycket som höll delarna på plats. När dockan tömdes på vatten ersattes vattentrycket av mothållsstämpens mottryck. Totalt användes 14 stämp, var och en försedd med en domkraft med en kraft på 400 ton. Nu är stämpen ingjutna som en del av den färdiga tunnelkonstruktionen.
Tätningen mellan de tre tunneldelarna har skett med stålramar med inlagd tätning av gummi (Gina-fog) och en sekundär gummitätning (Omega) på insidan.
– Vi har dubbla tätningar för att reparationer ska kunna utföras. Tätningarna ska hålla tätt för de sättningar som uppstår med tiden, säger Johan Edin.
Fyra fasta vägförbindelser
Marieholmstunneln förbinder E20 och E45 på landsidan med E6, Oslovägen, på Hisingssidan. Inräknat de platsgjutna upp- och nerfarterna blir tunneln 500 meter lång och den får tre körfält i vardera ritningen. Tunneln är kostnadsberäknad till 3,5 miljarder kronor.
Med nya Marieholmstunneln kommer centrala Göteborg att ha fyra fasta vägförbindelser över och under Göta älv. Utifrån väster räknat den höga Älvsborgsbron, Götaälvbron (som för övrigt ska ersättas av nya Hisingsbron som byggs precis intill och blir klar 2021) samt Tingstadstunneln och Marieholmstunneln. Därtill finns två fasta järnvägsförbindelser, Södra Marieholmsbron, som stod färdig 2016, och den gamla Marieholmsbron.
Bilden:
Man ser ljuset i Marieholmstunneln som blir klar för trafik i början av 2021.
Foto: Kasper Dudzik