Nyheter

Elbilar ska inte jagas på gator och gränder

Låt oss börja prata om hur vi säkerställer fri konkurrens och därmed den bästa och billigaste utrustningen av laddstationer för framtida elbilar – oavsett om de är hemma, i stormarknaden eller i tanken.
Förra veckan presenterade Dansk Energi låten ”The Electric Cars Coming” med en analys av de nödvändiga investeringsbehoven i elnätet fram till 2030. Det står självklart att upp till en miljon elbilar kommer att väsentligt påverka det befintliga elnätet. Därför är det hög tid att uppmärksamma kostnaderna i samband med detta.
Ur vår branschs perspektiv är det mest intressanta med Dansk Energis analys dock uppfattningen om att det måste finnas möjlighet att ”ladda” på gator och gränder i städerna, vilket faktiskt är en del som argumenterar för. Medan de flesta elbilägare med hus förväntas lämna hemma och på jobbet, förväntar sig dansk energi att det inte är osannolikt att laddstationer kommer att byggas på alla parkeringsplatser vid kanten i städerna. Vi håller helt med den bedömningen skriver Drivkraft Danmark.
Laddningsoperatörer tjänar bara pengar när kabeln löper, vilket bara är ett par timmar i taget – oavsett hur länge bilen är parkerad. Samtidigt måste den lilla elmängden ge uppbyggnad och underhåll av dyra infrastrukturer.
Det är med andra ord tveksamt om några kommersiella aktörer ska göra de nödvändiga investeringarna – om inte de ges offentligt stöd. Å andra sidan kommer det att bli katastrofalt för den fria konkurrensen, som idag ger billig och effektiv energi för transport. Våra medlemmar sätter upp fart och tändare runt om i landet dessa år. De gör det för att förbereda sig för att möta den växande efterfrågan när elbilar kommer fram. För att vara ett hållbart företag inom snabbladdare i framtiden kräver detta fri konkurrens. Så det utnyttjar inte operatörerna att konkurrera med offentligt stödda laddstationer på annat håll. Det är inte heller nyttigt att Vägdirektoratets anbud längs motorvägarna förhindrar bensinstationerna att sätta upp elektriska laddare eftersom de har valt att göra separat leverans för dessa – ofta på andra sidan resten av området, långt ifrån toaletter och gott kaffe.
Danmarks Energi analys är en bra anledning till att vi gemensamt tittar på det ramverk som säkerställer fri konkurrens och därmed den bästa och billigaste utrullningen av laddstationer för framtida elbilar – oavsett om de är hemma, i stormarknaden eller i tanken.