Nyheter

MSB:s brandingenjör: 1800-tals teknik på järnvägen ligger bakom 237 terrängbränder under 2018

Gnistor från tåg låg bakom 237 bränder under 2018, visar siffror som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) tagit fram för Dagens Nyheter.
Kan vi flyga till månen så borde det vara möjligt att lösa det här problemet, tycker MSB:s brandingenjör Leif Sandahl, som uppmanar tågoperatörer att hitta nya lösningar.
– Det måste finnas något smartare än att använda 1800-talsteknik som att bromsa järn med järn, säger han till tidningen.
För ett år sedan tände gnistor från ett godståg från Green Cargo eld på skogarna i Molkom längs järnvägen mellan Borlänge och Kil. Det var en av 237 bränder vållade av tåg 2018. Det visar en analys av räddningstjänsternas händelserapporter som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har gjort för Dagens Nyheter.
När Green Cargos godståg den 28 maj 2018 passerade den sista tjuvbromsdetektorn i Hörken strax söder om Grängesberg var det inte fel på bromsarna. Nästa detektor på godstågets väg till hamnen i Göteborg finns först i Värmlandsbro, drygt 20 mil söderut. Bränderna började på sträckan däremellan.
Efter förra sommarens bränder ska Trafikverket skaffa fler detektorer. Det framgår av svaret på ett regeringsuppdrag om att säkerställa beredskapen vid skogsbränder och extremväder.
En tjuvbromsdetektor kostar fyra miljoner kronor. Det är mindre än vad det till exempel kostade MSB att ersätta Filipstads kommun för stor brand i Asphyttan förra året.
Ändå dröjer de nya detektorerna, förklarar Trafikverkets biträdande planeringsdirektör Tommy Jonsson. Innan de kan upphandlas ska de in i verksamhetsplanen som spikas i november 2019.