Nyheter

Svensktillverkad bromsinnovation gör fordonsindustrin mer hållbar

21-23 maj hölls mässan EuroBrake 2019, i Dresden, Tyskland. Under mässan nylanserade det svenska företaget Automotive Components Floby sin produkt SiCA Light – en bromsskiva i aluminium som är partikelförstärkt med kiselkarbider.
– Bromsskivan ersätter de traditionella skivorna i gjutjärn, de släpper ut mindre skadliga partiklar och håller längre över tid. Vår unika tillverkningsprocess gör produkten väldigt attraktiv på marknaden, säger Adam Thomas, utvecklingsingenjör AC Floby.
När fordonsindustrin diskuteras i klimatsammanhang är det oftast utsläppen från förbränningsmotorerna som står högts på agenda. Det som många inte pratar om är att bromssystemet faktiskt genererar mer partikelutsläpp från fordonet än förbränningsmotorn. Under EuroBrake-mässan, en av världens ledande branschmässa för bromsexperter inom främst personbilar och kommersiella fordon, nylanserade AC Floby sin bromsskiva SiCA Light.
Den ersätter de tidigare gjutjärnsskivorna och bidrar till en mer hållbar körning. Framför allt minskas partikelutsläppen avsevärt med de nya skivorna, men de håller också betydligt längre över tid än de konventionella alternativen.
– Vi ser att denna skiva passar kunder som framför allt tillverkar el- eller hybridbilar. Har du en elbil med vanliga friktionsbromsar så tenderar du inte att använda bromsarna så mycket vilket bland annat skapar problem med korrosion. De traditionella bromsarna är dessutom extremt överdimensionerade för normala användare, vilket gör att bilarna släpar runt på onödig extravikt, säger Adam Thomas.
Industri i förändring
Planerna för SiCA Light skissades redan under 1990-talet, ett arbete som sedan har pågått till och från fram tills 2013 när produkten för första gången släpptes på marknaden. Men marknaden var ännu inte mogen. Nu, när allt fler har insett klimatförändringarnas påverkan på vår planet mottas nya innovationer på ett helt annat sätt. Magnus Johansson har arbetat på AC Floby i 30 år och är mycket positiv till att SiCA Light äntligen får uppmärksamhet. Han ser positivt på framtiden för bromsskivorna och menar att fordonsindustrin står inför en rad stora förändringar.
– När förbränningsmotorerna på sikt ersätts, helt eller delvis, med el eller batteri är det flera andra komponenter som också kommer att behöva bytas ut. Marknaden efterfrågar innovativa, lättviktiga och hållbara komponenter som följer den rådande utvecklingen. Dessutom har debatten om partikelutsläpp från bromsar fått ett uppsving. Vår produkt har lång hållbarhet och låg miljöbelastning, vilket gör den rätt för marknaden just nu, säger Magnus Johansson, Director Business Development, AC Floby.
Stort intresse från branschen
Under mässan i Tyskland fanns det enligt Adam och Magnus en tydlig trend – hållbarhet och miljöpåverkan. AC Floby presenterade SiCA Light i en monter och höll ett tekniskt seminarium om de nya aluminiumskivorna.
– Intresset för SiCA Light var jättestort. Det var otroligt tydligt att branschen söker efter något annat än vad de konventionella produkterna kan ge. Vi träffade många spännande, potentiella kunder och samarbetspartners som vi nu ska börja följa upp, säger Adam Thomas.
Eftersom AC Floby tillverkar komponenter till fordonsindustrin behöver de nu en biltillverkare som kan tänka sig att ta produkten vidare. Därefter väntas minst två års ledtid för att kundanpassa och verifiera produkten. Eftersom prognoser spår att av de nya bilar som säljs 2025 kommer 50 procent att vara el- eller hybridbilar, tror Magnus Johansson att marknadspotentialen för SiCA Light är gigantisk.
– Vi har kommit väldigt långt i processen redan, och har en unik tillverkningsmetod som många tycker är spännande. Min vision är att fler kommer att vilja ha produkten än vad vi i Floby kan tillverka, men det får framtiden utvisa, avslutar Magnus Johansson.