Nyheter

SEAT rivstartade andra halvåret

SEAT rivstartade det andra halvåret 2019 med ett nytt försäljningsrekord. Och efter att ha sålt fler bilar än någonsin under årets första sex månader, ångade SEAT vidare på den inslagna vägen och sålde totalt 52.000 fordon i juli, en ökning med 4,7% jämfört med samma månad i fjol. Ökningen innebär de bästa juli-siffrorna någonsin för SEAT. Det förra rekordet låg på 52.700 sålda bilar, satt i juli 2018 under en månad som karakteriserades av betydande prisökningar p.g.a. de nya europeiska utsläppsreglerna som trädde i kraft i september.

Till idag har SEAT i år sålt 369.500 bilar – nytt rekord – vilket är 7,8% mer än under perioden januari t.o.m. juli 2018 (342,700).

Dessutom har CUPRA ökat sin försäljning markant sedan årsskiftet. Till och med juli i år, sålde det nya bilmärket 15.100 bilar vilket är en ökning med hela 70,9% jämfört med samma period året innan.*

Wayne Griffiths, vice vd försäljning och marknad på SEAT tillika vd för CUPRA, underströk att:

– Försäljningsökningen gör att SEAT i år åter hör till de snabbast växande bilmärkena i Europa. Våra resultat går stick i stäv mot den allmänna trenden i sektorn. Vi ökar vår marknadsandel avsevärt, vilket gör oss till det största bilmärket på den spanska marknaden och till ett av de mest sålda märkena i Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Italien, Österrike, Schweiz, Portugal och Mexiko. Dessutom, tack vare den stora succén för CUPRA Ateca och de goda prestationerna från den nuvarande Leon CUPRA, lockar CUPRA nya kunder till SEAT-koncernen.

Under perioden januari t.o.m. juli i år, har SEAT stadigt ökat sin försäljningtack vare stark efterfrågan på huvudmarknaderna, då speciellt Tyskland, Frankrike och Italien. I Tyskland har SEAT t.o.m. juli levererat 82.300 bilar i år, vilket är 15,2% fler än under samma period 2018. I Spanien sålde SEAT 74.600 bilar (+2,2%) och var det ledande märket på marknaden. Det återstående topp-3-landet var Storbritannien där den generellt nedåtgående trenden på marknaden inte hindrade SEAT från att öka försäljningen med 3,8% (till 43.200 sålda bilar). Frankrike och Italien rundar av listan över SEAT:s högvolymmarknader med 21.900 (+15,7%) resp. 17.200 (+21,5%) levererade fordon. I båda dessa länder var alltså försäljningsökningen tvåsiffrig.

De flesta marknaderna i Europa går starkt framåt, däribland Österrike (14.200; +4,2%), Schweiz (7.900; +12,9%), Portugal (7.400; +8,9%), Nederländerna (7.300; +28,2%), Sverige (5.000; +14,5%), Danmark (4.200; +35%) och Irland (3.700; +9,1%). Bilden är densamma i Mexiko, där försäljningen ökade med 6,7% till 14.400 försålda bilar.

Gällande tillväxten på den svenska marknaden uttrycker Per Brinkenberg, märkeschef SEAT och CUPRA Sverige:

– I juli satte vi ett nytt rekord för försäljning och registrering av SEAT och Cupra med +45% på försäljning och +167% på registreringar. Vi är nu på topp 10-listan i Sverige. Bakgrunden till detta är att vi nu har mycket starka produkter inom alla segment, kraftigt ökad företagsförsäljning, bra erbjudanden och mycket duktiga SEAT-återförsäljare.