Nyheter

Mercedes-Benz EQV: Världspremiär för första eldrivna minivanen i premiumklassen

Nu är det premiär för Mercedes-Benz EQV. Världens första helt eldrivna MPV/minivan i premiumsegmentet. Bilen har ett 90 kWh batteri som ger en räckvidd på 405 km och som kan snabbladdas 10 – 80 % på under en timme.

Efter att eldrivna konceptbilen Concept EQV visades i Geneve så sent som i mars är det nu världspremiär för produktionsklara Mercedes-Benz EQV – Världens första helt eldrivna MPV/minivan i premiumsegmentet. EQV är den andra modellen från Mercedes-Benz nya elbilsvarumärke EQ efter EQC som hade säljstart i Sverige i sommar.

EQV har samma rymliga premiumkaraktär som Mercedes-Benz V-Klass och har liksom den en verkligt flexibel inredning. Det går att få bilen med sex, sju eller åtta sittplatser som går att flytta och vända i skenor. EQV kommer i två längder – Standard på 5140 mm (hjulbas 3200 mm) respektive lång på 5320 mm (hjulbas 3430 mm).

Motorn som är monterad i fronten är på 150 kW (201 hk)med ett vridmoment på 362 Nm och driver på framhjulen. Batteriet på 90 kWh är placerat under golvet vilket ger en låg tyngdpunkt och fina vägegenskaper. Toppfarten är 160 km/tim. Den preliminära räckvidden är 405 km och förbrukningen är ca 2,7 kWh per mil (27 kWh/100 km).

Liksom på EQC går det att styra hur mycket bromskraft som ska återvinnas till batteriladdning när föraren släpper gaspedalen eller bromsar. Genom att använda rattpaddlarna kan regenereringen ställas i fyra steg – från att bilen rullar fritt (motorväg) till att den bromsas in kraftigt (stadstrafik) på ett sätt som gör att bromspedalen nästan aldrig behöver användas. I auto-läget väljer bilen själv nivån baserat på data från vägmärken, navigator och bilens egen radar och kameror.

Laddas till 80% på under en timme
Laddkontakten finns i främre kofångaren och liksom på EQC är den av CCS-modell. Det gör att den passar både för vanliga laddstolpar och laddboxar med Typ 2-kontakt samt snabbladdare med CCS kontakt för likström. Laddas bilen med växelström på laddstolpe eller i laddbox används ombordladdaren på 11 kW och det tar då upp till tio timmar att ladda bilen fullt. Med snabbladdning från till exempel IONITY kan EQV ta emot upp till 110 kW likström och det betyder att den kan laddas från 10-80% på under 50 minuter.

Genom att koppla bilen till Mercedes Me charge kommer den som kör EQV få tillgång till automatisk betalning på fler än 300.000 laddplatser i Europa, inklusive IONITYs snabbladdare. När laddaren kopplas in får den direkt besked om att bilen är ansluten till systemet och betalningen hanteras direkt. I Sverige täcker Mercedes Me charge de flesta kommersiella laddstolpar.

Elektrisk och intelligent
EQV har Mercedes-Benz röststyrda infotainmentsystem MBUX som standard. Här är det specialanpassat för MBUX och visar bland annat laddstatus, energiflöden och räckvidd. I systemet ingår också navigation som planerar rutten utifrån var det finns laddare och vilken väg som förbrukar minst energi. Föraren kan också ange beräknad avresetid så att bilen har värmts eller kylts till behaglig temperatur i förtid – medan bilen är inkopplad på laddström.

Mercedes-Benz EQV visas på IAA-mässan i Frankfurt den 12-22 september och börjar säljas i Sverige i 2020. Svenska priser är ännu ej klara.