Nyheter

Ford satsar på etanol med Ford Kuga EcoBoost

Halverad klimatpåverkan och betydligt billigare per liter än att tanka bensin. Det är två tunga anledningar bakom Fords beslut att återigen satsa på etanol med modellen Ford Kuga EcoBoost E85.

– Vi hoppas att fler märken ska följa efter oss, säger Erik Lindham, informationschef på Ford Sverige.

När Sverige gick in i 00-talet var landet en av föregångarna då det gällde E85 som förnybart drivmedel. Ford gick även då i bräschen, då Focus lanserades med etanoldrift år 2001. Men efter 50 000 sålda bilar gjorde höga etanolpriser och straffskatter att marknaden för fordonen i princip försvann.

– E85 som drivmedel har varit väldigt orättvist behandlat av politiken de senaste åren, men potentialen finns fortfarande där, säger Erik Lindham.

Arton år efter Fords första satsning kan potentialen så vara på väg att uppfyllas. I början av april kostade en liter etanol 11.60 jämfört med 16.19 per liter för bensin, vilket gör att kostnaden per mil kan bli drygt en krona billigare om man räknar med att etanolbilar har ungefär 30% högre förbrukning.

Det innebär att de som köper en Ford Kuga EcoBoost E85 kan spara upp till 30 000 kronor över tre år, tack vare alla fördelar med etanoldriften.

Ford presenterade nyligen sin vision om att elektrifiera fordonsparken helt, från de minsta modellerna till större transportfordon. Men eftersom det kommer ta flera år att uppnå blir Ford Kuga EcoBoost E85 en viktig del i företagets hållbarhetsvision.

– Bilbranschen måste ställa om till förnybara drivmedel och det behöver gå fort. Elbilar kommer inte kunna vara hela lösningen inom de närmaste fem–tio åren, och under den perioden behövs kompletterande lösningar. Där ser vi att etanolen fyller ett stort behov.