Nyheter

10 länder på 24 timmar med Audi e-tron

Eldrivna Audi e-tron har visat prov på sina utmärkta långfärdsegenskaper. Nio journalister körde nyligen 160 mil mellan Slovenien och Amsterdam på 24 timmar. Under resan passerades 10 länder, bl.a. över Alperna där både quattrosystemet och det effektiva energiåtervinningssystemet utmanades i bergsmassiven.

Med lång räckvidd och snabba laddstopp på 30 minuter tack vare 150 kW-laddning vid supersnabbladdare, kunde resan genomföras på 24 timmar.

Resan med de tre elbilarna startade vid Bledsjön i norra Slovenien. Under den 160 mil långa resan passerades 10 länder – Österrike, Italien, Lichtenstein, Schweiz, Frankrike, Tyskland, Luxembourg och Belgien – för att gå i mål i holländska Amsterdam. Etapperna var utlagda för att visa elbilens kompetens i vitt skilda vägförhållanden, inte minst på slingrande alpvägar.

– Audi e-tron befinner sig i början på en ny era för mobiliteten. Vår eldrivna SUV är en fantastisk långfärdsvagn med hög komfort, prestanda och effektivitet, förklarar Hans-Joachim Rothenpieler, utvecklingschef för AUDI AG. Under resan kunde vi även visa att den höga laddkapaciteten på 150 kW är avgörande utöver lång räckvidd.

Supersnabbladdning med 150 kW sparar tid
Vid supersnabbladdare kan batteriet laddas upp till 80 procent på mindre än 30 minuter – vilket sparar avsevärt med tid på långresor. Anledningen till att Audi e-tron har en så hög laddkapacitet är det avancerade värmereglersystemet som dessutom ger lång livslängd för batteriet och kraftfulla prestanda även under hög belastning. Under resan genomfördes sju laddstopp vid stationer som är anslutna till e-tron Charging Service, en tjänst som i dagsläget ger tillgång till ca 100 000 laddpunkter i 19 EU-länder. Med kortet i sin hand kan kunderna enkelt starta laddningen vid de anslutna stationerna. Det enda som behövs är att registera sig en gång i myAudi-portalen och teckna ett individuellt avtal. Faktureringen sker då automatiskt via användarkontot. Med standardiserade landsspecifika tariffer blir resandet enkelt och förutsägbart.

Kompetent under utmanande och varierande etapper
Under resan prövades Audi e-tron 55 quattro under de mest skiftande förhållanden. I Alperna gav maxeffekten på upp till 300 kW och 664 Nm i vridmoment kraft uppför bergen. I de branta partierna nedför kunde bromsenergin tillvaratas tack vare det avancerade systemet som återvinner upp till 220 kW och 300 Nm vid inbromsning. Den elektriska fyrhjulsdriven levererar optimalt fäste och dynamik på de kurviga partierna i Sydtyrolen. Systemet ger en permanent och helt variabel fördelning med idealisk distribution av vridmomentet mellan de två axlarna under bråkdelen av en sekund. I de flacka partierna längs Rhen, i Belgien och Holland bidrog den aerodynamiskt utformade karossen, med luftmotståndsvärde på 0.27, till låg förbrukning och hög komfort för de åkande med låg ljudnivå.

Audi e-tron 55 quattro blandad förbrukning i kWh/100 km: 22.9 – 26.4 (WLTP); 23.7 – 24.6 (NEDC), CO2-utsläpp g/km: 0 g/km.