Nyheter

SAS hela flygplansflotta får ny design med färg från AkzoNobel

För första gången på över 20 år uppdaterar SAS den visuella identiteten med ett nytt utseende för sin flygplansflotta. Den nya designen är en modern version av klassisk, skandinavisk design som representerar flygbolagets hållbara och konkurrenskraftiga framtid.

Flygbolagets nya Airbus A350 och A320neo, de mest moderna och bränsleeffektiva flygplanen på marknaden kommer vara de första att få nytt utseende, som levererats av AkzoNobels avancerade färgsystem för flygplan.

Robert Rijnsburger, Sales Manager för AkzoNobel Aerospace Coatings, säger:

– Vi är stolta över att kunna erbjuda våra kunder produkter av hög kvalitet som bidrar till att de kan differentiera sig och kommunicera vilka de är.

Det avancerade färgsystemet från AkzoNobel erbjuder ett antal fördelar. Det krävs bland annat färre färglager, vilket minskar flygplansvikten och resulterar i både minskad bränsleförbrukning och minskade koldioxidutsläpp. Färgsystemet är också mer hållbart vilket innebär längre tidsintervall mellan ommålningarna.

Många resenärer känner en tillhörighet med SAS unika blå färg och deras logotyp. Detta är något den nya designen tar fasta på genom att låta den blå färgen på stjärtfenan fortsätta längre ner utmed flygplanskroppen, och genom att addera en ny, stor silverfärgad SAS-logotyp framtill på flygplanet.

Ordet ”Scandinavian” finns fortfarande på motorerna, men nu i mörkgrått, för att ge en kontrast mot den nya, modernare silvergrå färgen på flygplanskroppen och för att flirta med färgskalan på SAS inredning. De skandinaviska flaggorna har moderniserats och ordet ”Scandinavian”, har även placerats med stora bokstäver under planet på buken för att tydligt kunna ses från marken.

De nya flygplanen kommer vara de första som får det nya utseendet och därefter kommer den befintliga flottan att uppdateras med den nya designen i samband med ordinarie underhållsprogram, som sker vart femte till sjätte år. 2024 kommer alla SAS flygplan att vara målade med färg från AkzoNobel.

Bild: SAS