Nyheter

Länsförsäkringar Bank får pris för digital transformation

Tata Consultancy Services (TCS) meddelar att företagets kund och en av Sveriges största banker, Länsförsäkringar Bank, vunnit 2020 Celent Model Bank Award för Core Technology Replatforming tack vare dess framgångsrika digitala transformation baserat på TCS BaNCS Global Banking Plattform.

Länsförsäkringar Bank hade som mål att omvandla sin gamla tekniska plattform och införa en modern bank- och betalningsplattform som skulle bana väg för nya digitala banktjänster såväl som för snabbare produktlanseringar.

De valde TCS som sin tillväxt- och transformationspartner och genomförde under april 2019 en lyckad driftsättning av TCS BaNCS Global Banking Platform. Detta innebar en komplex process med migrering av data samt integration med andra tillämpningar i bankens IT-landskap.

Den moderna bankplattformen har hjälpt banken att förbättra datakvalitet, förbättra säkerhet och hantera månadstoppar i samtidiga transaktioner. Den nya plattformen har också effektiviserat lånehanteringen, möjliggjort jämnare betalningsavstämningar och ger stöd för kostnadseffektiv regelefterlevnad. TCS BaNCS skapar flexibilitet för tjänster och prissättning av produkter och hjälper samtidigt Länsförsäkringar Bank att snabbare lansera nya och innovativa produkter.

Venkateshwaran Srinivasan, chef, TCS Financial Solutions:

– Vi gratulerar Länsförsäkringar Bank för detta erkännande från Celent och är glada över partnerskapet som har bidragit till det. Det har varit en mycket framgångsrik transformation till TCS BaNCS, som nu är grund för merparten av bankens produkter. Vi är också glada över att banken har ett starkt stöd i TCS BaNCS när det gäller Open banking och förmågan att utnyttja de möjligheter ekosystemen erbjuder med målet att leverera differentierade kunderbjudanden, en idé som är kärnan i TCS ‘Business 4.0-vision.

Craig Focardi, Senior Analyst, Celent:

– Model Bank Awards uppmärksammar finansiella institutioner som använder teknik för att förändra bankväsendets ansikte utåt. Dessa banker är en inspiration för andra som letar efter starka exempel på implementeringar av bästa praxis som har en meningsfull inverkan på affärsresultat och branschen totalt. Bidraget från Länsförsäkringar Bank visar tydligt detta. De moderniserade sin grundläggande banksystem- och betalningsplattform för att fortsätta förbättra sin innovativa digitala bankverksamhet, förbereda för och dra nytta av moderniseringen av digitala betalningar inom EU och Norden samt skapa möjligheter att snabbt introducera nya produkter och tjänster.