Nyheter

Ny app ger konsumenter bonuspoäng vid klimatsmart val

En app som ger e-konsumenter chansen att göra klimatsmarta val är idén som Tyréns hållbarhetskonsulter Helena Faxelid och Anna Webrell hoppas på i innovationstävlingen Fossil Free Freight Challenge 2020, som avgörs den fjärde maj.

– Förstapriset, 300 000 kronor, skulle lägga grunden för att vidareutveckla vårt koncept, säger Helena Faxelid, hållbarhetskonsult på Tyréns.

I fjol ökade den svenska e-handeln med 13 procent, med en total omsättning på 87 miljarder kronor. Den tuffa konkurrensen, liksom konsumenters krav på snabba leveranser leder till ett ökat behov av godstransporter och därmed ökade CO2-utsläpp. Innovationstävlingen Fossil Free Freight Challenge 2020 hoppas kunna bidra med nya lösningar som gör de fossila fotavtrycken mindre.

Till skillnad från de fyra konkurrerande finalisterna, som främst inriktar sig på logistiklösningar, riktar Tyrénskonsulternas app in sig på konsumenternas goda vilja, då de får bonuspoäng att köpa varor för hos de handlare som finns på plattformen, beroende på vilka leveransval de gör vid sina köp.

– Vi tror att konsumenter generellt sett är beredda att vänta en dag eller två på sina beställningar om det innebär att logistikföretagen får tid att optimera sina leveranser och produkterna levereras klimatsmart, till exempel till ett utlämningsställe istället för till hemmet. Om vi dessutom kan belöna konsumenterna för sin miljömedvetenhet borde detta vara en gångbar idé, säger Helena Faxelid.

Tyrénskonsulternas idé bygger i ett första skede också på att belöna konsumenternas beteende vid varureturer.

– Konsumenten får poäng baserat på hur klimatsmart den skickat tillbaka varor under det senaste kvartalet, hur stor andel av dina köp du returnerar – med hänsyn tagen till felaktiga leveranser eller produkter – hur har man gjort returen – i butik eller via ombud, och hur snabbt har du returnerat varan, så att handlaren snabbt kunnat saluföra den igen i rätt säsong. Bonuspoängen kan konsumenten sedan nyttja som delbetalning hos samtliga anslutna företag.

Helena Faxelid och Anna Webrell utvecklar fortfarande den idé de ska presentera på måndag den 4 maj.

– Vi formulerar oss kring hur man mäter och viktar till exempel körsträckan från lager till utlämning, drivmedel och fordonsslag, fyllnadsgrad i lasten och vikten på paketen, liksom hur långt en retur behöver skickas runt för att återgå till ruta 1 och ett nytt köp. På längre sikt skulle vi också vilja att klimatdata för själva produkten du köper, till exempel råvaruutvinning och produktion, ska registreras i appen, säger hon.

Så ser Tyrénskonsulternas tävlingsbidrag ut för närvarande – men om de vinner hoppas Helena Faxelid och Anna Webrell i framtiden addera flera andra funktioner till appen, till exempel ett digitalt provrum där konsumentens perfekt måttade avatar kan prova kläder, vilket skulle minska antalet leveranser och returer av kläder som inte passar. De funderar också kring en ”e-garderob”, som håller reda på vad du redan äger, där du kan matcha det du har med nya plagg.

– Detta är en användarfunktion som vi ser är nödvändig för att få ner nyköpen av kläder, du ska helt enkelt få digital hjälp att maxa din befintliga garderob och minimera onödiga felköp, säger Helena Faxelid.

Fakta om Fossil Free Freight Challenge 2020

Fossil Free Freight Challenge 2020 leds av RISE och konsortiet består av PostNord AB, DHL Freight Sweden AB, Göteborgs Stad, H&M Group, Houdini Sportswear AB, Region Jönköpings län, Stockholms stad och CLOSER vid Lindholmen Science Park. Projektet är finansierat av Trafikverket via Triple F.

Bild av Thomas Ulrich