Nyheter

IVL Svenska Miljöinstitutet: ”Låt städer få stänga ute dieseldrivna lastbilar”

”Miljözonsreglerna bör ändras så att kommuner kan förbjuda dieseldrivna lastbilar utan att det påverkar person­bilarna.

Det skriver Mats-Ola Larsson, mobilitetsexpert IVL Svenska Miljöinstitutet, Anders Roth, mobilitetsexpert IVL Svenska Miljöinstitutet och Ågot Watne
luftkvalitetsexpert IVL Svenska Miljöinstitutet i en debattartikel i Svenska Dagbladet:

”Från och med förra året har svenska städer också haft möjlighet att införa miljözoner enligt klass 3 som innebär att bara el-, bränslecells- och gasdrivna fordon får köra i zonen. Det finns dock inte någon svensk kommun som har infört detta och såvitt vi vet finns det heller inget initiativ för att införa sådana regler för närvarande.”

”Utanför Sverige är däremot ambitionerna högre. Ett 25-tal europeiska städer hade under förra året med någon form av avsikt att begränsa användningen av bilar med förbränningsmotor. London, Paris och Oslo är exempel där städerna har en uttalad plan om att införa nollutsläppszoner redan inom några år. Amsterdam har långt gångna planer och kommer att införa gradvis utökade zoner där endast utsläppsfria fordon tillåts. 2025 omfattas en del av staden för vissa fordonskategorier och till 2030 ska hela staden vara utsläppsfri för alla fordons­kategorier.”

Läs hela debattartikeln här:

https://www.svd.se/lat-stader-fa-stanga-ute-dieseldrivna-lastbilar