Nyheter

Expert på optimering av flygtrafik och flygplatser: ”Arlanda behöver ingen fjärde rullbana”

Minskat buller, ändrade beteenden efter pandemin och ny flygteknik gör att flygplatser kan användas mer effektivt. Det gäller även Arlanda som inte behöver bygga fler landningsbanor.”

Det skriver Kim Silander, expert på optimering av flygtrafik och flygplatser i en debattartikel i Dagens Industri:

”I svenska luftrum ogillar vi buller men är generösa med koldioxidutsläpp. Det är dags att ändra på det. Med ett nytt synsätt på buller kan flygets koldioxidutsläpp runt Arlanda reduceras kraftigt, och samtidigt kan argumenten för en fjärde rullbana på Arlanda avfärdas en gång för alla.”

”När regeringen den 21 april annonserade planer på en snabbavveckling av Bromma flygplats restes omedelbart krav på en fjärde rullbana på Arlanda.”

”Men vänta nu. Varför skulle Arlanda behöva en fjärde bana? Det sammanlagda antalet starter och landningar på Arlanda och Bromma ett normalår är bara drygt hälften av vad exempelvis Heathrow har och två tredjedelar av trafiken i Singapore Changi International Airport – flygplatser som bara har två rullbanor.”

Läs hela debattartikeln här:

https://www.di.se/debatt/arlanda-behover-ingen-fjarde-rullbana/