Bosch ingår ett långsiktigt leveransavtal med cellcentric, ett 50/50-samriskbolag mellan Daimler Truck AG och Volvokoncernen. Avtalet gäller elektriska luftkompressorer med integrerad kraftelektronik. Kompressorerna är avsedda att användas i bränslecellssystem för tunga lastbilar och andra applikationer på landsväg och i terräng.
Serietillverkning kommer att inledas i mitten av decenniet.
Bränsleceller har börjat tillämpas på vägar runt om i världen. För Bosch är en stor order på elektriska luftkompressorer med integrerad kraftelektronik, , vars jobb är att styra bränslecellssystemets syretillförsel, nästa milstolpe i denna utveckling.
Nu har Bosch tecknat ett långsiktigt avtal med cellcentric om att leverera denna tekniskt avancerade komponent. cellcentric – ett 50/50-samriskbolag mellan Daimler Truck AG och Volvokoncernen – ansvarar för all verksamhet i hela värdekedjan. Liksom Bosch siktar samriskbolaget på att bli en ledande global tillverkare av bränslecellssystem och därmed bidra till att göra transportklimatet neutralt och hållbart till 2050. Luftkompressorn kommer att ingå i cellcentrics bränslecellssystem som kommer att installeras i tunga lastbilar och stationära tillämpningar i framtiden. Serietillverkning är planerad att inledas från och med mitten av decenniet.
Bränsleceller gör nyttofordon klimatneutrala
I bränsleceller reagerar vätgas med atmosfäriskt syre och bildar då elektrisk energi samt vatten och värme. Genom att mata en bränslecellsbaserad drivlina med grön vätgas –vätgas producerad med förnybar energi – blir fordonet klimatneutralt. Eftersom den elektriska luftkompressorn levererar mängden filtrerad luft som krävs, är den en av kärnkomponenterna i ett bränslecellssystem.
– Bosch satsar stora resurser på att utveckla denna komponent. Bara som ett exempel har vi 15 divisionsövergripande team som arbetar med att kommersialisera den elektriska luftkompressorn, säger dr Uwe Gackstatter, divisionschef för Bosch Powertrain Solutions. Bosch erbjuder luftkompressorn i två effektklasser – 20 respektive 30 kilowatt. Effektklassen 30 kilowatt är avsedd för spänningar från 450 till 850 volt, medan klassen 20 kilowatt är avsedd för antingen 250–450 volt eller 450–850 volt. Kompressorhjulet kommer upp i varvtal över 100 000 r/min.
– Kombinationen av en högvarvig elmotor och integrerad kraftelektronik tillåter enkel systemintegration till konkurrenskraftiga tillverkningskostnader, säger Gackstatter. Denna kraftfulla komponent blir extra effektiv tack vare de kiselkarbidhalvledare som används i Boschs kraftelektronik. Det var just sådana egenskaper som cellcentric var ute efter.
Tekniskt avancerad produkt säkrar arbetstillfällen
Den största tekniska utmaningen med luftkompressorn ligger i att skala upp produktionen av de högvarviga elmotorerna, med sina luftlager och sin kraftelektronik, från skräddarsydd till storskalig tillverkning. Eftersom den övergripande tekniska komplexiteten är jämförbar med dieselinsprutningssystemen för nyttofordon har systemen positiv inverkan på sysselsättningen.– Denna lovande komponent säkrar arbetstillfällen vid vår anläggning i Homburg, säger Gackstatter.
Bosch arbetar med bränsleceller för både mobilt och stationärt bruk
Bosch anser att vätgas har en lovande framtid som energibärare och gör stora initiala investeringar på detta område. Från 2021 till 2024 planerar företaget att investera cirka 600 miljoner euro i mobila bränslecellsstillämpningar och ytterligare 400 miljoner euro i stationära tillämpningar för el- och värmeproduktion. Produktportföljen för fordon sträcker sig från enskilda sensorer till kärnkomponenter som den elektriska luftkompressorn och skorstenen till den kompletta bränslecellsmodulen.