Nyheter

Tågföretagen: Direktiven på räls och lättade restriktioner

Tågföretagen har lämnat en rekommendation avseende modell för kommande banavgiftsreduktioner. Utgångspunkten för EU:s regelverk är att banavgiftsreduktioner ska fördelas neutralt inom de marknadssegment som är identifierade i Trafikverkets järnvägsnätsbeskrivning:

”Parallellt med den politiska turbulensen klubbades den största infrastrukturpropositionen någonsin – omfattande nästan 800 miljarder kronor – igenom i riksdagen den 23 juni. Och som väntat lämnade regeringen även planeringsdirektiv till Trafikverket för framtagande av ny nationell infrastrukturplan 2022–2033. Därmed har den tidigare regeringen och dess dåvarande stödpartier C och L gjort vad som förväntats för att undvika kaos i infrastrukturplaneringen.

Trafikverket ska redovisa uppdraget till Infrastrukturdepartementet i form av förslag till nationell infrastrukturplan senast den 30 november 2021. Planeringsdirektiven utgörs till stor del av politiska kompromisser och genererar därför inte en samlad vision om hur vi ska använda vår transportinfrastruktur i framtiden. En effekt av kompromissandet är att ”lagt kort ligger”, vilket innebär att allt väsentligt som redan finns i nationell plan 2018–2029 ligger kvar, även om nysatsningar överväger till järnvägens fördel.

Läs vår sammanfattning och analys av direktiven.

I sammanhanget noterar vi att Riksrevisionen med synnerligen träffsäker timing har presenterat en granskning av kostnadsökningar vid statliga infrastrukturinvesteringar. Granskningsmyndigheten gör bland annat bedömningen att Trafikverket systematiskt underskattar kostnaderna för ny infrastruktur.

Regeringen upphäver reglerna om passagerarbegränsningar i långväga kollektivtrafik från och med den 15 juli. Det innebär att de som organiserar långväga kollektivtrafik nu kan börja planera för att ta emot passagerare med full kapacitet.”