Nyheter

Scania introducerar lastbilar med HEV- och PHEV-lösningar

Scania introducerar lastbilar med HEV- och PHEV-lösningar som kan specificeras med olika drivline- och laddningsmöjligheter, vilket gör det möjligt att möta alla de skiftande behoven med tippbilar, kyltransporter, betongbilar och regionala distributionsfordon.

Den nyutvecklade elmaskinen GE281 arbetar i tandem med 7- eller 9-litersmotorer från Scania, något som ger unika möjligheter att skapa fossilfria och tysta transportlösningar också för tunga lastbilar med energikrävande påbyggnationer.

Scanias nya hybriddrivlinor är internutvecklade helt i enlighet med Scanias välkända filosofi beträffande modularisering. Genom att koppla två elmotorer efter varandra och para ihop dem med stommen från Scanias senaste Opticruise-generation (introducerad 2020), har man skapat något helt nytt och anmärkningsvärt: GE281 är en elmaskin för avbrottsfri kraftöverföring som klarar tågvikter på upp till 36 ton, utan hjälp från förbränningsmotorn.

Men den arbetar också omvänt; elmaskinen är ständigt med och stöttar förbränningsmotorn vid start, under acceleration etc. vilket innebär att man kan välja en förbränningsmotor som är ett nummer mindre (s.k. down-sizing) både när det gäller volym och effekt. Hybridiseringen kan ge bränslebesparingar på upp till 40 procent i stadstrafik jämfört med traditionella drivlinor.

− GE281 är något helt nytt i på tunga sidan i lastbilsindustrin, säger Fredrik Allard, Senior Vice President och chef för e-mobility inom Scania Sales & Marketing. Med den här fjärde generationen med hybrider från Scania har vi nått punkten där de är starka kandidater för en mängd applikationer och användningsområden av de slag där hållbarhet och smarta lösningar prioriteras. De nya hybridbilarna har all den prestanda som krävs för att ta sig an många olika uppgifter och står sig bra i alla slags relevanta jämförelser.

Den senaste hybridgenerationen från Scania kan beställas antingen som HEV eller PHEV (plug-in hybrid). P, G och L-hytter erbjuds och fordonen kan specificeras antingen som dragbilar eller som lastbilar. DC07-motorn finns i tre olika effektnivåer, samma gäller för den större DC09-motorn. Alla Euro 6-motorer från Scania kan köras på HVO (hydrerad vegetabilisk olja), vissa kan även köras på biodiesel av FAME-typ (se bifogad pdf).

Scanias GE281 (Gearbox Electric machine) ger 230 kW i kontinuerlig effekt och 290 kW som toppeffekt, det maximala vridmomentet är 2100 Nm. Den har sex växlar framåt men saknar traditionell koppling: en planetväxel tar hand om det jobbet, vilket innebär avbrottsfri momentöverföring vid växlingar. Kraftuttaget kan vara i drift under körning (gäller även när man kör helelektriskt) och den smarta lösningen med planetväxeln borgar för förnämliga krypkörningsegenskaper utan kopplingsslitage.

− Körupplevelsen kan jämföras med den man har i en personbil med dubbelkopplingslåda, säger Fredrik Allard. Och med den här lösningen kan vi erbjuda alla de stödsystem som Scaniakunderna är vana vid, som adaptiv farthållare med aktiv framförhållning, farthållare i nerförsbackar etcetera. En annan tydlig fördel är att även energiåtervinningen är oavbruten, vilket är viktigt med tanke på att elmaskinen utgör den primära bromsfunktionen i den här typen av fordon. 

Mer info om Scanias hybrider hittar du i den här:

videon