Nyheter

CBTC-tekniken revolutionerar tunnelbanan i Oslo

Sporveien i  Oslo har tecknat avtal med Siemens Mobility om leverans av ett nytt och modernt signalsystem för att digitalisera och effektivisera tunnelbanan i Oslo.

– Det här är den största förnyelsen på tunnelbanan i Oslo. Förutom att tunnelbanan nu får högre kapacitet och bättre styrning av trafiken i hela tunnelbanenätet är satsningen även en förutsättning för andra stora kollektivtrafiksatsningar, som Fornebubanen, nya tunnelbanenav Majorstuen och nya tunnelbanetåg. Spårvägen bygger nu framtidens tunnelbana och det är avgörande för både människor och klimat i framtidens Oslo, säger kommunalråd Raymond Johansen.

Stora delar av dagens signalsystem bygger på reläteknik från 1960-talet, en teknik som gått ut och måste bytas ut. 2019 beslutade Oslos kommunfullmäktige att investera i ett nytt signalsystem med CBTC-teknik (Communications Based Train Control) för tunnelbanan i Oslo med en kontrollram på 5,4 miljarder NOK.

Hållbar och energieffektiv

– CBTC-investeringen är en nyckelbit i Sporveiens hållbarhetssatsning, säger vice vd för infrastruktur och projekt i Sporveien, Per Magne Mathisen. Den nya tekniken gör det möjligt att köra fler och mer exakta avgångar på samma infrastruktur. Med halvautomatisk körning uppnår vi även smidigare körning, och därmed mer energieffektiv drift av tunnelbanan.

Måste hålla ihop i över 30 år

Med ett kontinuerligt linjenät och en tunnelbana i stark utveckling är det avgörande att ha ett system från en leverantör som kan användas på hela tunnelbanan, under hela det nya systemets livslängd. Avtalet Sporveien nu ingår med Simens Mobility är avgörande för att säkra en helhetsleverantör och strategisk partner i utvecklingen av kollektivtrafiken i Oslo.

I leveransen ingår design, utveckling och installation av det nya systemet på hela tunnelbanenätet inklusive Fornebubanen. Detta inkluderar även implementering i persontåg, arbetsmaskiner och trafikledningscentralen samt underhåll i 25 år efter godkänd systemleverans. Introduktionen kommer att ske steg för steg, där sträcka för sträcka utrustas med CBTC-teknik, med Fornebubanens framstegsplan som ledande premiss.

– Världens ledande teknikföretag har kämpat för att bygga framtidens tunnelbana i Oslo. I denna tävling har vi haft den lyckliga situationen att få flera gedigna erbjudanden som möter stadens behov och Sporveiens höga krav. Vi är mycket glada över att ha fått ett avtal med Siemens Mobility som vinnare av tävlingen. Detta är en erkänd leverantör med lång och relevant erfarenhet, som kommer till Oslo med en solid och beprövad lösning. Samtidigt vill vi tacka de leverantörer som inte vann för ett mycket bra samarbete genom många års förberedelser och genomförande av denna tävling, säger projektledare CBTC Erik Leenderts i Sporveien.

Fakta om det nya signalsystemet CBTC för tunnelbanan:

Spårvägen ska bygga ett nytt signalsystem med CBTC-teknik. CBTC står för Communication Based Train Control, eller kommunikationsbaserad tågkontroll. Det är ett system för övergripande ledning och trafiksäkerhet, baserat på trådlös kommunikation mellan tåg och infrastruktur.

Det nya systemet gör tunnelbanan mer robust, med lägre risk för fel och en högre grad av säkerhet. Tekniken är idag en industristandard, och används redan i New York, Paris, London, Madrid, Köpenhamn och en rad andra storstäder.

Med det nya signalsystemet får tunnelbanan ett gemensamt system på alla linjer, anpassat för vidareutveckling av tunnelbanan.

Tekniken gör det bland annat möjligt att resa med kortare avstånd mellan tunnelbanetågen. Därmed flyter trafiken smidigare och snabbare, med fler och mer precisa avgångar än vad som är möjligt med dagens signalsystem.

Projektet har en budget på 5,4 miljarder NOK.